Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/10459.1/46449

L’humanisme a l’Espanya dels segles XV i XVI. Estat de la qüestió
Blanco Catalán, David del
Universitat de Lleida. Facultat de Lletres; Vilalta i Escobar, María José
L'objectiu d'aquest estat de la qüestió és analitzar com s'ha tractat historiogràficament l'entrada d'un corrent intel·lectual i cultural nou com és l'humanisme. A partir de la bibliografia suggerida pels principals manuals especialitzats d'Història d'Espanya es veu com l'objecte d'estudi aquí contemplat genera dues escoles interpretatives: per una banda, aquells autors hispanistes i d'influència hispanista que defensen un humanisme vinculat amb Erasme de Rotterdam i centrat en la religió i l'espiritualitat. Així mateix, els autors que segueixen aquesta interpretació destaquen la feina del Cardenal Cisneros com a promotor de profundes transformacions en el clergat espanyol i com a promotor de la fundació de la Universitat d'Alcalà, lloc on es va desenvolupar aquest tipus d'humanisme. Per altra banda, la segona escola interpretativa la formen autors espanyols que prenen com a referència a Luis Gil Fernández. Aquests contemplen la recuperació dels autors grecollatins, dels temes i les formes clàssiques com la fita fonamental de l'humanisme. Segons aquesta escola, els estudis de gramàtica i la pedagogia són també objectius dels autors humanistes. The main purpose of this state of the art is to analize how it has been historiographically studied the entrance of a new cultural and intelectual trend: humanism. The main specialized manuals of History of Spain there are drawn two main tendences. On the one hand, there are the hispanists and those spanish authors influencied by them who stand for a humanism nearly related to Erasmus of Rotterdam. This kind of humanism is focused on the religion and the spiritualism. This group of authors stand out the figure of Cardenal Cisneros as the main promoter of deep changes in the Spanish clergy and also the establishing of the University of Alcala, where this kind of humanism was developed. On the other hand, the second interpretative school is formed by spanish authors who take as reference the work of Luis Gil Fernández. Consider that the main goal of humanism was the work on Greco-Roman authors and the studies of grammar and pedagogy.
-Erasme de Rotterdam
-Cardenal Cisneros
-Historiografia
-Erasmus of Rotterdam
-Historiography
-Humanism
-Humanisme
-Historiografia -- Espanya
cc-by-nc-nd
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca
bachelorThesis
         

Documentos con el texto completo de este documento

Ficheros Tamaño Formato Vista
dblancoc.pdf 245.4 KB application/pdf Vista/Abrir

Mostrar el registro completo del ítem