Abstract:
|
El treball desenvolupa, en primer lloc, l’estudi de què és un model
educatiu i curricular basat en competències, quines característiques,
conseqüències i dificultats comporta aquest enfocament curricular i
com el projecte d’implantació de l’1 per 1 als nostres centres, per part
del departament d’educació, ens pot ajudar a l’assoliment de les
competències.
A partir d’aquí, plantegem els recursos i pràctiques socioculturals per
a l’ensenyament de l’estadística i la probabilitat a secundària que
hem trobat més interessants i que acompleixen amb el model
educatiu basat en competències, per tal de treballar amb les TIC a
l’aula. Fem un estudi dels reculls que actualment podem trobar a la
xarxa, tant a nivell estatal com europeu, com funcionen i en què
poden ser-nos útils per a aquest treball en concret, mostrant alguns
exemples de funcionament general.
Per ajudar a la comprensió de com funcionen aquestes pràctiques,
en desenvolupem dues d’elles completament, afegint les
incorporacions que hi podríem fer i els programes informàtics que
l’alumnat hauria d’utilitzar al fer-les. Una de les pràctiques està
enfocada a l’ensenyament d’estadística per al segon curs de l’ESO, i
l’altra a l’ensenyament de la probabilitat per al quart curs de l’ESO.
El treball conclou amb les consideracions personals que resulten de
tot l’estudi realitzat, tenint en compte que l’opinió actual anirà
evolucionant a partir de l’experiència docent que anirem adquirint, i
que la incorporació de les noves tecnologies de la informació i la
comunicació a l’aula haurà de ser un procés de canvi no immediat,
sinó a molt llarg termini. |