Abstract:
|
L’alumini és un dels metalls més abundant en l’escorça terrestre i fàcils de reciclar però
amb unes propietats mecàniques inferiors a la dels acers però a la vegada que presenta
una densitat inferior per la qual cosa la seva resistència i rigidesa específica es
comparable a les de l’acer. Per aquest motiu es tracta d’un material molt utilitzat en la
indústria del transport com automoció i aeronàutic. D’altra banda, la indústria actual
busca augmentar les propietats dels materials constantment. Una manera d’aconseguirho
és afinant el gra fins a obtenir partícules de mida de gra nanomètric. Això és viable a
partir d’un procés de deformació sever mitjançant la molta del material.
Al aconseguir alumini pur amb millor prestacions, es pot obtenir un material que permeti
la substitució d’altres metalls o aliatges amb la mateixa responsabilitat mecànica i que
podria presentar majors avantatges d’utilització com podria ser la seva baixa densitat,
material durader, baix cost i facilitat de reciclatge. Per a poder portar a cap la implantació
i substitució de peces existents en la indústria es necessari conèixer a fons les seves
noves propietats conferides a l’alumini al sotmetre’l a dita tècnica.
Aquest és l’objectiu del pressent estudi, aconseguir un alumini amb mida de gra
submicromètrica mitjançant una deformació severa, consolidar compactes mitjançant
tècniques pulvimetal·lúrgiques i caracteritzar mecànicament el material i augmentar així el
seu camp d’utilització per a futures aplicacions industrials. |