Abstract:
|
El projecte que es presenta és en realitat un subprojecte d’un de global, que consisteix en la
concepció, el disseny i la fabricació d’un prototip de monoplaça (el BCN‐001) per a participar,
per primera vegada en la història de l’ETSEIB, en la prestigiosa competició universitària de la
Formula Student. La part que aquí es descriu és la del motor i la transmissió.
Es tracta d’un projecte real en el que s’ha aconseguit l’objectiu principal que era participar
en la Formula Student 2007 celebrada al circuit de Silverstone (Anglaterra). L’abast del
projecte no és tan sols teòric, amb simulacions i estudis, sinó també pràctic, amb la
fabricació i muntatge de components. La cerca de proveïdors i patrocinadors també ha estat
un treball important que ha comportat una dedicació d’un 50% del temps aproximadament.
El disseny i l’elecció de cada component del cotxe està regit per una normativa estricte
imposada per la competició.
Quant a motor s’ha decidit muntar un Yamaha R6 de l’any 2005. Per normativa, el motor ha
d’estar restringit per un brida de 20 mm de diàmetre situada entre la vàlvula papallona i la
culata. Ha estat necessari el disseny d’una nova admissió fabricada en fibra de carboni. Els
col∙lectors d’escapament també han estat dissenyats i manufacturats. Aquestes variacions
respecte el motor original han comportat canviar la ECU que governa el motor per poder
posar‐lo a punt.
En la segona part del projecte es tracta la transmissió. La transmissió del BCN‐001 es
composa d’un embragatge multidisc humit i d’una caixa de canvis seqüencial, integrats en
mateix bloc del motor, una transmissió secundària per cadena, un diferencial autoblocant
tipus torsen i les juntes homocinètiques i els paliers adaptats d’un Volkswagen Polo. Ha estat
necessari el disseny de peces per tal d’acoblar tots aquests elements, així com el càlcul i
elecció dels rodaments més adients. |