Abstract:
|
En el present document es desenvolupa un model per al càlcul de l’impost de circulació de
vehicles de la categoria M1 basat en criteris tècnics, ambientals i de seguretat.
S’inicia amb una anàlisi del model actual de càlcul (utilitzat a nivell estatal), basat en la
potència fiscal. Es critica constructivament aquest model, i es fa una ullada a la
metodologia que s’aplica a altres països d’Europa.
Seguidament, es desenvolupa un nou model basat en criteris tècnics, ambientals i de
seguretat. En el que a criteris tècnics es refereix, s’avalua l’ocupació de l’espai urbà i el
desgast de les vies de circulació; quant a criteris ambientals, entren en joc elements com
les emissions de diòxid de carboni, el consum de combustible, l’ús de combustibles
alternatius i/o de tecnologies híbrides i l’edat del vehicle; finalment, dins dels criteris de
seguretat es consideren variables tals com la seguretat dels ocupants del vehicle, la
seguretat dels vianants en cas d’atropellament i la seguretat del mobiliari urbà en cas
d’impacte.
Es finalitza el treball amb una comparativa entre el model actual i el model proposat basat
en els tres criteris explicats, tot utilitzant diferents tipologies de vehicles dins de la categoria
M1. |