Abstract:
|
En el període 1996-2005 vaig exercir com a tècnica municipal a l’Ajuntament de
Navarcles i entre d’altres tasques atribuïdes vaig col•laborar des de l’ inici en el treball
de l’Auditoria Ambiental Municipal de Navarcles.
L’Auditoria Ambiental Municipal es fruit dels acords adoptats el 1992 a Rio de Janeiro
durant la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Ambient i Desenvolupament
(Cimera de la Terra) i posteriorment al 1994 la Conferència Europea de Ciutats
Europees cap a la Sostenibilitat o La Carta d’Aalborg.
En el mateix període s’estava elaborant la revisió de les Normes Subsidiàries de
planejament del Municipi, en aquesta revisió s’opta per un model de municipi que
proporcioni el que s’anomena “qualitat de vida”: serveis, cultura, entorn urbà agradable
i entorn natural preservat. En aquest sentit l’ auditoria ambiental ha de garantir que
aquest creixement i aquest model es dugui a terme amb criteris de sostenibilitat.
Una de les conclusions del document de Diagnosi de l’Auditoria Ambiental Municipal
de Navarcles va ser que s’havia de donar resposta al problema dels residus, que es va
manifestar tant en la detecció de situacions irregulars (abocadors incontrolats,
abocaments dispersos) com la necessitat de millorar la gestió dels residus municipals
per donar resposta a les demandes cada cop més exigents de la legislació envers la
recollida selectiva. El fet de realitzar-se la revisió de les Normes Subsidiàries de
planejament va ser una oportunitat per introduir millores cap a un desenvolupament
més sostenible i es va fer una reserva de sòl qualificat d’equipament per ubicar la
deixalleria.
En el Pla d’Acció Ambiental municipal, totes les accions i projectes que es
desenvolupen són la base per a la redacció de l’ Agenda 21. L’Agenda 21 és el Pla
d’acció un cop aprovat pel govern municipal, assumit pels agents socials encarregats
del seu seguiment i un cop establerts uns terminis concrets d’implementació i revisió
d’objectius. En el Pla d’Acció Ambiental cap al desenvolupament sostenible es
proposen cinc línies estratègiques, essent la “IV: Residus urbans”.
Dins del Programa de Gestió de Residus Municipals de la Comarca del Bages
promogut pel Consell Comarcal del Bages conjuntament amb els Ajuntaments
afectats, es redacta el programa comarcal d’implantació de deixalleries.
S’elaboren els projectes tècnics de les deixalleries, confecció dels plannings d’obra,
coordinació de tots els agents afectats, control de certificacions i recepció de les obres.
Un cop finalitzades les obres es van realitzar els convenis i concursos per adjudicar la
gestió de les deixalleries per tal de garantir un correcte funcionament. |