Endogenous integration and welfare in complementary goods markets
Flores-Fillol, Ricardo
Moner Colonques, Rafael
Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica
Institut d'Anàlisi Econòmica

Data: 2006
Descripció: 22 p.
Resum: This paper analyzes the strategic decision to integrate by firms that produce complementary products. Integration entails bundling pricing. We find out that integration is privately profitable for a high enough degree of product differentiation, that profits of the non-integrated firms decrease, and that consumer surplus need not necessarily increase when firms integrate despite the fact that prices diminish. Thus, integration of a system is welfare-improving for a high enough degree of product differentiation combined with a minimum demand advantage relative to the competing system. Overall, and from a number of extensions undertaken, we conclude that bundling need not be anti-competitive and that integration should be permitted only under some circumstances.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat, la unitat i l'institut i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús Creative Commons
Llengua: Anglès
Col·lecció: Departament d'Economia i d'Història Econòmica. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica / Institut d'Anàlisi Econòmica (CSIC). Working papers
Col·lecció: Working papers ; 658.06
Document: Working paper
Matèria: Gestió de productes



23 p, 195.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Working papers > Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmic. Documents de treball

 Registre creat el 2009-07-15, darrera modificació el 2022-07-16



   Favorit i Compartir