Abstract:
|
El fracàs escolar que existeix al nostre país ve donat per diverses causes que envolten al
sistema en general i a l’estudiant en particular. En aquesta memòria anomenada Metodologia
d’E/A de l’espanyol com a llengua estrangera aplicada a una unitat didàctica d’un crèdit d’un
cicle superior s’analitzen algunes d’aquestes causes del fracàs escolar i es cerca una solució
adient, concreta i senzilla.
Una definició i contextualització del fracàs escolar obre la memòria per a exposar les possibles
causes d’aquest fracàs. L’anàlisi de dues causes en concret: la desmotivació de l’alumnat i les
metodologies aplicades, dóna pas a una explicació de les metodologies hagudes al llarg de la
nostra història fins arribar a metodologies més recents. La solució plantejada és la motivació de
l’alumnat i l’aplicació d’una metodologia d’E/A basada en l’enfocament per tasques. De la ma de
l’aprenentatge cooperatiu s’exposa un exemple de classe d’una activitat d’E/A d’una unitat
didàctica del cicle formatiu de grau superior de Producció d’Audiovisuals, Ràdio i Espectacles
aplicant la metodologia d’E/A basada en l’enfocament per tasques i tenint present en tot
moment el pes de la motivació.
Si la motivació és una part molt important d’aquesta memòria, la metodologia és l’altra. Es
reflecteix a les nostres aules dels nostres centres que no hi ha renovació en la manera
d’ensenyar. Alguns professors estan encara encallats en metodologies d’ara fa, certament, sis
segles, quan l’ensenyament estava centrat en el professor i l’aprenentatge buscava la
memorització del saber que transmetia el professor de manera sistemàtica. La memòria
proposa una metodologia senzilla, però a la vegada completa que motiva els alumnes. És una
metodologia utilitzada normalment als ensenyaments de llengües estrangeres i totalment
aplicable a quasi qualsevol tipus d’ensenyament.
La metodologia basada en l’enfocament per tasques permet a l’alumne ser el protagonista del
seu propi procés d’aprenentatge amb una actitud positiva, amb esforç, amb motivació i amb
altes expectatives per ambdues parts; professors i alumnes. Aquesta metodologia permet la
realització de petites tasques que van dirigides a una tasca final, a un objectiu definit i, el que és
més important, a un objectiu real. Amb un exemple de classe es demostra amb senzillesa
l’aplicació d’aquesta metodologia aconseguint un alumnat molt més motivat i disposat a trencar
els tòpics de fracàs escolar d’aquest país. |