Abstract:
|
En aquest projecte s’estableix un procediment d’actuació davant possibles accidents de
caràcter industrial, focalitzat en el transport de mercaderies perilloses, concretament
combustible nuclear format per Òxids d’Urani (MOX).
L’anàlisi es realitzarà a través d’una sectorització de les zones geogràfiques i marítimes
establertes, on es detallaran els punts de possible accident i els més crítics que es puguin
veure afectats en el transcurs del transport de la mercaderia. Les situacions a analitzar son:
1. Vessament i dispersió del MOX en el sòl, mar, rius i riberes
2. Recollida o rescat dels embalatges en cas d’haver-se extraviat
3. Col·lisió de l’embarcació o vehicle
Les variables analitzades en l’origen, prevenció i la possible actuació davant de l’accident
seran en funció dels següents situacions:
• Conflicte polític (Terrorisme)
• Fenomen climatològic
• Negligència abans i durant el procés de transport
• Negligència en els processos de càrrega i descàrrega del material
La reducció del desastre s’aborda no només en termes de danys a bens i pèrdues de vides,
sinó que també en termes de qualitat de vida dels supervivents, al seu accés als recursos
particulars, a la seva habilitat per a continuar sobrevivint i de l’estat de tot allò que ha
superat la catàstrofe.
Addicionalment la permanència de la qualitat de vida condiciona la vulnerabilitat als
desastres, i els mateixos contribueixen al cercle viciós de la vulnerabilitat i la degradació. No
obstant, de forma inversa, les mesures per l’habilitació de la supervivència quotidiana i la
qualitat de vida contribueixen a la reducció de la vulnerabilitat.
Els escenaris contraposats en el projecte també es focalitzen des de la vessant catàstrofe,
analitzant els casos des de més optimista a més pessimista en 3 graus diferents de
sensibilitat justificable depenent de l’entorn en el qual es realitzi. |