Abstract:
|
La finalitat de l’Ensenyament Obligatori és formar alumnes perquè assumeixin els seus
drets i obligacions com a ciutadans responsables i per la seva inserció laboral amb
suficients garanties i aposta per uns currículums competencials on es prioritzen els
contextos no matemàtics per donar sentit als continguts i s’aconsegueixi respondre a la
pregunta: i això per què serveix?
Davant la carència de coneixement financer que s’ha detectat en les noves generacions
d’escolars i partint com a base aquest nou currículum competencial, elaboro una proposta
de 5 activitats de caràcter econòmic i financer que contenen processos essencials com
són la resolució de problemes, el raonament, la representació i expressió d’idees, l’anàlisi
de dades, la modelització i posterior aplicació del model i les connexions entre blocs.
Aquests materials trenquen amb un ensenyament que parteix de l’explicació d’unes
matemàtiques acabades i descontextualitzades i aposten per prioritzar el context familiar i
proper per donar sentit als continguts. Posen el context en primer pla com a objecte de
coneixement ja que per aprendre cal comprendre, cal poder parlar i explicar què fem i per
què ho fem. Quan un alumne resolgui un d’aquests problemes a classe de matemàtiques,
a més d’aprendre més matemàtiques també li servirà per poder fer una passa més dins la
societat: tenir més coneixements d’aspectes econòmics i financers i poder aportar
solucions des d’un punt de vista matemàtic a problemes reals de la nostra societat. És a
partir d’aquests models simplificats del món real que he desenvolupat problemes adequats
al moment educatiu de l’alumne per despertar el seu esperit crític i la seva creativitat i on
es trobaran amb la necessitat de cercar l’eina matemàtica per la seva resolució.
La societat actual exigeix a tot els seus ciutadans un coneixement bàsic de molts
conceptes de caràcter econòmic i és des de l’assignatura de matemàtiques on podem
avançar en aspectes pràctics d’economia aconseguint un doble benefici: constatar que les
matemàtiques són l’instrument de coneixement d’aquesta economia pràctica i alhora
disposar d’un context no matemàtic que dóna significat a algunes de les matemàtiques
que s’estudien a l’ensenyament obligatori. |