Title:
|
‘Low-cost educational videos’ for engineering students: a new concept based on video streaming and YouTube channels
|
Author:
|
Garriga Garzón, Federico; Rajadell Carreras, Manuel; García-Almiñana, Daniel; Sunyer Torrents, Albert; Fernández Alarcón, Vicenç; Simó Guzmán, Pep; Algaba Joaquín, Inés María; Albareda Sambola, Maria; Salán Ballesteros, Maria Núria; Amante García, Beatriz; Enache, Cristina Mihaela; Bravo Ibarra, Edna Rocío
|
Other authors:
|
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Organització d'Empreses; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes d'Enginyeria; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa; Universitat Politècnica de Catalunya. GIOPACT - Grup de Recerca d'Igualtat d'Oportunitats per a l'Arquitectura, la Ciència i la Tecnologia; Universitat Politècnica de Catalunya. PROMALS - Grup de Recerca en Programació Matemática, Logística i Simulació; Universitat Politècnica de Catalunya. L'AIRE - Laboratori Aeronàutic i Industrial de Recerca i Estudis; Universitat Politècnica de Catalunya. MTA - Modelització i Tecnologia Ambiental |
Abstract:
|
There are many papers that present the problems of educational videos: need of a high number of resources to create them,
excess of information in the majority of videos, gaps of information between videos and the rest of materials of the courses,
etc. This paper introduces the concept ‘low-cost educational video’, which attempts to solve to a large extent the problems
that have been identified in the educational videos. To this end, an empirical research is conducted with 487 students and
various lecturers and professors in three undergraduate degrees: Mechanical Engineering, Industrial Engineering and
Management (in face-to-face as well as semi-distance modalities), and Aeronautical Engineering at the Universitat Politècnica de Catalunya (Spain). In order to achieve this goal, we introduce the process and the required resources for the creation and the diffusion of these low-cost educational videos. The results are analysed taking a literature-based questionnaire as a starting point and within the principles of good practice in higher education framework. The main research findings revealed an improved student motivation and an increase of the perceived efficiency in the learning and
teaching processes, without substantially raising costs. |
Abstract:
|
Peer Reviewed |
Subject(s):
|
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents -Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::TIC's aplicades a l'educació -Educational innovations--Spain -Learning, Method of -Streaming video -Material didàctic -- Ensenyament universitari -Vídeo en l'ensenyament |
Rights:
|
|
Document type:
|
Article - Published version Article |
Share:
|
|