Abstract:
|
L’augment de les infraestructures de transport ha portat grans inversions també a les terminals associades als diferents modes de transport. En aquest punt és en el qual es centra la tesina, en trobar quina és la inversió necessària i com realitzar-la perquè sigui el més rendible econòmicament possible.
La inversió en què es centra la tesina és en els aparcaments associats a les terminals d’aeroport, no tan perquè siguin grans inversions si es comparen amb el cost total d’una ampliació d’una terminal o la construcció d’una terminal nova, sinó pel fet de realitzar una inversió que obtingui uns beneficis els més importants possibles.
El factor clau és quina és la distribució de les places d’aquest aparcament ja que tot i que el gestor és el que busca, no pot utilitzar només el criteri de maximització dels beneficis, ja que es pot trobar que la infraestructura no és atractiva per a l’usuari i que aquest utilitzi altre modes de transport per a accedir a la terminal.
Per poder realitzar un bon dimensionament dels aparcaments, primer de tot s’ha realitzat un estudi detallat dels costos associats als aparcaments. D’aquests costos, no només es poden analitzar els costos de la inversió inicial degut a que tot i que poden ser importants, es troben molt concentrats a l’inici de la concessió, i per tant també s’han de tenir presents els costos d’explotació dels aparcaments. Aquests depenen directament de la distribució que s’ha realitzat dels aparcaments de curta i llarga estada i apareixen tots els anys de la concessió.
L’últim cost que s’ha d’analitzar és el cost del temps de connexió de l’usuari de l’aparcament a la terminal, perquè és un valor a tenir molt present, no per a l’estudi econòmic, però sí per veure si cada distribució plantejada serà o no funcional des del punt de vista dels usuaris.
Un cop determinats tots els elements que influiran en la rendibilitat econòmica de la infraestructura projectada, s’ha realitzat un estudi de com es pot determinar la quantitat de vehicles als que es voldrà atendre en un any horitzó a partir d’una gran quantitat de factors que influeixen més directa o indirectament la demanda futura esperada.
A partir de la quantitat de vehicles que es volen atendre a l’any horitzó es realitza el dimensionament de la infraestructura segons els criteris del gestor. Per poder posar una mica de llum sobre quines són les palanques de maniobra del gestor a partir de les quals modificar la distribució dels aparcaments per poder obtenir una rendibilitat econòmica desitjada, s’ha realitzat un estudi de sensibilitat de totes les variables que influeixen en la quantitat de vehicles que rebran els aparcaments.
Amb aquest estudi s’ha determinat quines són les variables que pot modificar el gestor i quines són les que ha de tenir controlades durant tota la concessió per si es produeixen canvis en els escenaris globals futurs i que puguin modificar de forma substancial els resultats econòmics dels aparcaments.
Finalment s’han plantejat 3 escenaris tipus d’aeroports totalment diferents per poder realitzar una aproximació de com s’hauria de realitzar la distribució dels aparcaments i quines són les possibles variacions que es podrien realitzar depenent de cada cas. En la mateixa línia, s’ha realitzat la caracterització dels costos generalitzats dels usuaris que són els que percebrà quan utilitzi la infraestructura per accedir a la terminal. |