Abstract:
|
La següent tesina ha explorat les possibilitats d’utilització actual dels ports temporals, en àmbits tant dispars com la millora de la logística en situacions de desastre natural o la instal•lació de ports esportius temporals. En particular, presenta els resultats i conclusions obtinguts sobre l’estudi de viabilitat d’implantació de ports esportius temporals a les costes de Catalunya durant la temporada estival.
Per tal de fonamentar aquestes propostes, s’han estudiat els antecedents històrics d’utilització dels ports temporals, fent èmfasis en el paper que desenvoluparan durant la Segona Guerra Mundial en el marc del desembarcament aliat de Normandia a l’estiu de l’any 1944. A partir de l’anàlisi del context històric, s’ha aprofundit en els aspectes tècnics i en la idoneïtat en l’adopció de diferents tipologies de dics per a la implantació dels ports.
S’han estudiat a més les característiques, components i limitacions principals de la tecnologia de dics flotants, sota la qual es basa la proposta d’implantació de ports temporals esportius.
A continuació s’ha realitzat un anàlisi dels diferents factors (físics, ambientals, econòmics, tècnics i funcionals) que delimiten les possibilitats d’implantació dels ports temporals, amb especial atenció a les condicions de l’oferta i demanda nàutica a Catalunya i a l’estudi de l’onatge en les seves costes.
Els diferents possibles avantatges i inconvenients en la utilització dels ports temporals han estat comparats, extraient-se la idea que la seva utilització pot permetre l’acompliment de les necessitats de nous amarradors a Catalunya mitjançant infraestructures amb impactes sobre el medi molt menors als presentats per la utilització dels ports permanents convencionals En base a aquest anàlisi s’ha fet evident que existeixen motius suficients per a pensar que la instal•lació de ports esportius temporals és factible sota les condicions establertes en l’estudi.
En concret, aquesta es fa viable entre els mesos de juny i agost, amb diferents graus d’idoneïtat i en diverses localitzacions de la costa catalana, especialment en vàries ubicacions al llarg de la Costa Brava. Els resultats es mostren en forma de mapa de zones d’implantació dels ports, amb la inclusió de les diferents variables involucrades en l’estudi. |