To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2445/34100

El mestre ignorant: la filosofia de l'educació de Joseph Jacotot
Laudo, Xavier
Universitat de Barcelona
El mestre ignorant és, per definició, la condició d"impossibilitat de la pedagogia. Potser no de tota, però sí de la pedagogia, almenys tal com l"hem entès fins ara (suposant que es pugui entendre absolutament d"una altra manera sense estar parlant ja d"una altra cosa). És per això que, com a màxim, només en els seus marges hi podria tenir lloc una proposta com la que glossaré aquí. Una proposta que, bo i partint de les idees de Joseph Jacotot (1770-1840), planteja la contingència del mestre, és a dir, que a l"hora d"aprendre uns continguts fa prescindible la figura d"algú que els expliqui. En altres paraules, fa que aquells que volen aprendre alguna cosa no hagin de dependre d"un mestre que ho hagi après abans, ni del mestre que va ensenyar aquell mestre, i així successivament, trencant d"aquesta manera el cercle de la transmissió pedagògica - almenys pel que fa al procés instructiu. Tanmateix, això és només la punta de l"iceberg i més avall hi aprofundirem. Però fem ara una mirada enrere, tot just quan se li van presentar a Jacotot els seus primers deixebles belgues per estudiar francès.
-Filosofia de l'educació
-Història de l'educació
-Philosophy of education
-History of education
-Jacotot, Jean-Joseph, 1770-1840
cc-by-nc-nd (c) Universitat de Barcelona, 2005
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
Article
Article - Published version
ICE Universitat de Barcelona
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters