Abstract:
|
Learning spaces. Innovant els llocs d’aprenentatge en els centres educatius catalans.
Es proposa la innovació dels llocs d’aprenentatge a les escoles catalanes que utilitzin
noves metodologies docents.
Context del problema:
Aquest treball posa de manifest les incompatibilitats entre nous mètodes educatius i
espais d’aprenentatge actuals, hereus d’estructures escolars del segle XIX. S’indicarà que
una millora en la relació de com s’ensenya als alumnes i com és l’espai on s’ensenya
millora el rendiment dels alumnes i de totes les persones que treballen en un centre.
Descripció de la solució
S’analitzen les noves metodologies docents i es defineixen unes activitats fonamentals
d’aprenentatge. A partir de l’estudi d’aquestes activitats es defineixen les característiques
dels nous espais d’aprenentatge. S’identifiquen sis espais bàsics.
Espais de presentació
Espais d’aplicació
Espais de comunicació
Espais de presa de decisions
Espais de creació
Espais de reflexió.
La proposta s’articula des d’una visió diferent pel que fa a la concepció i ús dels espais
d’aprenentatge, ja siguin nous o existents.
Resultats
S’estudia l’aplicabilitat de la proposta segons dos graus d’actuació:
Transformacions. Implementació de nous espais d’aprenentatge en escoles de nova
creació o resultants de grans reconversions. Modificacions: Solucions de variació dels espais actuals a les escoles
Per il∙lustrar un cas concret de Modificacions s’estudiarà com a hipòtesi:
Un institut públic d’ESO i Batxillerat, per causa de l’augment de ràtios a les aules, es veu
obligat a renovar el mobiliari escolar d’algunes aules. S’estudia la implementació dels
conceptes descrits en el treball a través de la renovació del mobiliari. Així mateix s’avalua
la viabilitat econòmica de la proposta.
Conclusions
Es conclou donant resposta a 5 preguntes bàsiques;
Què ens aporta aquesta innovació?
És realista?
A qui beneficia?
Quins són els paràmetres que cal tenir en compte?
Quin podria ser el primer pas cap a futurs espais d’aprenentatge? |