Abstract:
|
El ràpid i constant avanç de les noves tecnologies, i les noves metodologies educatives que sorgeixen a partir d’aquestes, requereixen un temps d’adaptació. Això provoca que no es tregui tot el rendiment possible que ofereixen els recursos tecnològics dels que disposem avui en dia i que permeten millorar el procés d’ensenyament/aprenentatge.
Aquest és el cas del programari lliure Moodle. Generalment, l’ús que es fa dels campus virtuals basats en Moodle és principalment com a eina per a dipositar material i es desaprofita la gran interactivitat que pot proporcionar. A més de servir com a dipòsit de material, amb Moodle es poden realitzar diferents tipus d’activitats didàctiques com qüestionaris, fòrums o lliçons.
La finalitat d’aquest Treball de Fi de Màster ha estat dissenyar i implementar un banc de preguntes que permetés generar col·leccions de qüestionaris per a l’assignatura de matemàtiques a 4t d’ESO. Concretament, he implementat un banc de preguntes per al bloc de ‘Trigonometria’ i un altre per al bloc de ‘Vectors i rectes en el pla’.
L’objectiu d’aquest banc de preguntes és aprofitar l’ús de la plataforma Moodle per promoure un aprenentatge interactiu basat en la pràctica i l’error mitjançant qüestionaris autoavaluables, on l’alumnat hagi de construir el seu propi procés d’aprenentatge. D’altra banda, també és una eina que pretén facilitar al professorat el tractament de la diversitat de l’alumnat, mitjançant la confecció de qüestionaris que s’adaptin a les necessitats específiques dels estudiants.
La gran varietat d’opcions de disseny de qüestionaris que permet Moodle, fa que aquesta eina sigui molt versàtil i pugui ser utilitzada en diferents contextos segons els interessos dels docents o les necessitats dels estudiants.
Amb el banc de preguntes creat, he dissenyat un qüestionari sobre la unitat didàctica de ‘Vectors i rectes en el pla’ que ha estat portat a l’aula per a ser treballat en parelles. S’ha fet servir com una activitat d’autoaprenentatge i de treball col·laboratiu a l’aula. Gràcies a l’anàlisi dels resultats del qüestionari, s’ha pogut detectar quins objectius treballats durant la unitat didàctica es podien considerar assolits i quins no.
Un cop realitzat el qüestionari, s’ha realitzat una enquesta a l’alumnat per a que donessin la seva opinió sobre diversos aspectes de la realització de l’activitat. La gran majoria d’estudiants va valorar de forma satisfactòria el qüestionari i opinaven que és una feina d’aprenentatge útil que els agradaria utilitzar més sovint. |