Abstract:
|
El present treball persegueix els objectius de definir i analitzar el sistema actual de gestió dels serveis de transport públic de viatgers per carretera de la Generalitat per Catalunya, per tal d’establir diverses propostes de millora amb la finalitat de fer-lo més eficient.
A partir de la descripció inicial de l’actual sistema de gestió concessional de la xarxa d’autobusos interurbans de la Generalitat de Catalunya, es fa un anàlisi incidint en els seus aspectes positius i negatius, els riscos que assumeixen cadascun dels agents implicats i la asimetria d’informació en diferents aspectes dels sistema entre els agents.
A continuació, s’exposen un conjunt d’experiències de sistemes de gestió d’autobusos interurbans d’altres organismes públics i es comparen amb el de la Generalitat de Catalunya.
Amb totes les dades exposades es fa un anàlisi DAFO del sistema de gestió i es plantegen un conjunt de línies d’actuació referents a incrementar la demanda i els ingressos, incrementar l’eficiència econòmica per l’Administració i pels concessionaris garantint l’equilibri econòmic per les dues parts, millorar la comunicació entre els agents, millorar la
qualitat del sistema pels usuaris i millorar en aspectes de sostenibilitat i medi ambient.
Finalment, el nou model de contracte plantejat introdueix una sèrie de propostes de millora encaminades a donar aplicació a les línies d’actuació sorgides de l’anàlisi del sistema de gestió actual. Aquestes es concreten en un nou model de contracte entre la Generalitat i els operadors que busca reduir el termini de les concessions, agrupar les zones territorials de la
xarxa per aconseguir economies d’escala dels concessionaris i donar major cobertura als
usuaris, mantenint al mateix temps l’equilibri econòmic i social, reduint les asimetries d’informació existents, sobre tot entre la Generalitat i els operadors de transport públic, i garantint la qualitat dels serveis i la sostenibilitat mediambiental |