Abstract:
|
El sector de la perfumeria i cosmètica és un sector industrial i econòmic de primer nivell amb un mercat de
gran importància i complexitat. Es troba a cavall entre el consum i la salut de les persones i, és per això que
li afecta una legislació rigorosa en matèria de garanties als consumidors, amb responsabilitats sobre la
seguretat i el benestar de les persones.
Aquest és el punt de partida del nostra projecte, el qual ens ha portat a realitzar “l’estudi de la viabilitat
econòmica de la implantació d’una indústria de fabricació d’envasos cosmètics de vidre”. Cal dir que l’estudi
es centra principalment en la família dels perfums i les fragàncies, i, en menor grau, en la família de la
cosmètica, deixant de banda els altres sectors.
El projecte està estructurat en diferents capítols, estudiant i analitzant els diferents aspectes per tal de
seleccionar la millor solució, amb l’objectiu final de poder garantir la seva viabilitat econòmica.
En una primera fase d’implementació, per tal de saber on s’hauria d’ubicar la nostra indústria de producció
d’envasos cosmètics, s’ha realitzat un estudi de mercat detallat per veure quin seria el país seleccionat. En
aquest estudi s’ha observat que Europa és el major consumidor del món i dins d’Europa, Alemanya, França,
Regne Unit, Itàlia i Espanya són els països amb major consum amb diferència. Partint d’aquesta base, s’han
analitzat quins són els clients més importants i on estan ubicats.
A nivell internacional, existeixen un total de deu clients molt importants dels quals quatre d’ells estan situats
a Espanya, i la majoria a Catalunya. Aquesta informació ens ha donat una primera idea de la possible
ubicació de la indústria. També s’han analitzat els principals competidors, és a dir, altres fabricants de vidre, i
s’ha arribat a la conclusió que dins dels països amb major consum de cosmètics, Espanya és el país a on hi
ha instal·lades un nombre inferior de fabriques de producció d’envasos de vidre.
Un cop es coneix quin és el país on es consumeix més, on hi ha els nostres clients potencials i on estan els
nostres competidors, s’ha arribat a la conclusió que el millor país per tal d’implementar la nostra indústria és
Espanya, concretament a Catalunya. Les raons són varies: Espanya és un gran productor de cosmètica amb
clients importants com Coty i Puig que estan ubicats a Catalunya, hi ha un dels ports amb major trànsit a
nivell Europeu facilitant la exportació cap a altres països, els costos salarials són més econòmics, etc.
Acte seguit, s’analitza el procés de producció, el qual és fonamental per veure quin és el diagrama del procés
de producció, quin són els fluxos de matèria primera i quina és la maquinària necessària per a dur a terme
tot el procés. També s’ha dut a terme l’estudi del disseny en planta, aspecte clau per tal d’aconseguir
optimitzar tot el procés. S’han estudiat varies propostes de distribució en planta i finalment s’ha seleccionat
la proposta a on tots els recursos queden més optimitzats segons el recorregut necessari pel procés, a on la
zona d’oficines queda separada de la zona de producció obtenint així una separació entre el flux de camions i
de persones, a on la visualització de tot el procés productiu s’optimitza al màxim, i molts altres aspectes.
Cal dir que el fet de saber quina és la maquinària necessària per cada procés ens ha permès saber quina és
la llargada i les dimensions requerides per a tot el procés de producció. El tipus de maquinària escollida
també ens ha donat la capacitat màxima de producció, que en aquest cas ve limitada per la màquina de tall
de les gotes de vidre fos, la qual permet tallar com a màxim 200 gotes per minut.
La implementació d'aquesta indústria s’ha realitzat amb maquinaria totalment d'última tecnologia, per poder
ser el màxim de competitius davant d'altres indústries i poder ajustar els preus, amb la finalitat de
maximitzar al màxim la relació cost/benefici. Per tant, tots els processos que es duran a terme seran 100%
automatitzats, des de l'entrada de la matèria primera fins a la paletització del producte final, reduint costos
de mà d'obra i posant especial atenció a les emissions contaminants, per tal de fomentar la indústria verda.
Estudiada la localització del solar, la seva distribució final i tota la maquinària necessària, s’han analitzat els
costos tant de compra de la maquinària com de la construcció de la indústria, estimant el preu del solar i el
cost de l’execució material. Tenint totes aquestes dades recopilades, en el següent punt és valora la viabilitat
econòmica del projecte.
En aquesta fase la nostra intenció era doble. Per una banda intentar aconseguir un pla econòmic amb un
retorn de la inversió entre 5 i 8 anys degut a que la inversió inicial és molt important i l’economia és
canviant. I per una altra banda, aconseguir una producció suficientment important per poder subministrar
productes al nostre país i al mateix temps exportar un 35% a fora, amb l’objectiu d’anar guanyant quota de
mercat i poder augmentar de manera considerable les exportacions cap a altres països.
Així doncs, amb les dades que s’han obtingut dels diferents estudis de costos, tant inicials com d’explotació, i
analitzat el possible preu de venda dels productes (fixat finalment en un valor de 0,11€), s’ha realitzat el pla
de viabilitat econòmica.
S’han valorat diferents escenaris en funció de les possibles vendes (escenari pessimista, normal i optimista).
El retorn de la inversió per l’escenari normal ha estat de 6-7 anys, amb un VAN de 7.725.695€ i una TIR de
11,94, el qual entra dins de l’objectiu marcat en un primer moment.
Respecte als temes mediambientals, s’ha realitzat un anàlisi mediambiental per tal de determinar la quantitat
de partícules emeses. S’ha tingut en compte l’aprofitament de la matèria primera i el reciclatge de certs
productes de vidre per tal de reduir al màxim l’impacte ambiental.
Finalment, s’ha realitzat un estudi sobre quina millora suposaria la instal·lació d’energies renovables com la
solar, fotovoltaica i biomassa per tal de reduir al màxim els costos energètics.
Com a conclusió final, es pot dir que és viable una nova indústria de fabricació d’envasos cosmètics de vidre
a la província de Barcelona, més concretament a la ciutat de Mollet del Vallés, amb un volum de fabricació
anual de 189.216.000 envasos, una facturació de 18 M€ i un retorn de la inversió de 7 anys. Aquesta compta
amb una gran capacitat d’exportació i de creixement degut a que cada cop es consumeixen més productes
cosmètics tant al continent Americà com als països emergents.
Per tant, es pretén donar una visió específica de la fabricació d’envasos cosmètics de vidre i us convidem a
llegir el projecte en detall. |