Abstract:
|
El present treball planteja una possibilitat per a millorar el desenvolupament de la
competència d’autonomia i iniciativa personal en l’alumnat de secundària, a través de la
introducció de la gestió de projectes a l’aula.
En primer lloc, s’analitza la metodologia docent d’aprenentatge basat en projectes (ABP) o
Project Based Learning (PBL), els seus orígens i les seves característiques.
Posteriorment, s’analitzen els diferents elements que componen la gestió de projectes,
cobrint les fases i els processos principals d’acord amb un dels corrents predominants en
la teoria per la gestió de projectes, com és el proposat pel PMI (Project Management
Institute). Es planteja també la relació de cada fase amb el desenvolupament de la
competència d’autonomia personal, entre d’altres, i en quin tipus d’activitat es podria
aplicar la gestió de projectes de forma adaptada i integrada al currículum de cada nivell
acadèmic.
A partir d’aquí, es planteja una proposta metodològica per aplicar la gestió de projectes a
les aules de secundària, escollint els elements clau d’aquesta, qui és el protagonista de
cada fase, en quin tipus d’activitat es podria aplicar i els passos a seguir.
Un cop definida la proposta, es presenta un cas pràctic realitzat en el context de tercer de
l’ESO, en el qual l’alumnat desenvolupa un blog o dietari web. Es detallen els objectius,
l’organització, la temporització, els criteris d’avaluació, la tipologia d’activitats a realitzar el
material proposat i també com es preveu atendre la diversitat de l’aula. Posteriorment, es
presenten els resultats obtinguts, analitzant els diferents aspectes observats, com la
dificultat de planificació de l’alumnat o el factor positiu que ha suposat l’autoavaluació.
S’analitzen tots els resultats obtinguts, i es presenten possibles millores a introduir.
Un cop analitzada l’experiència pràctica, i tots els resultats extrets, es conclou que la
proposta de metodologia presentada permet desenvolupar la competència d’autonomia i
iniciativa personal, ja que permet treballar aspectes com la planificació d’activitats per part
de l’alumnat, l’organització del temps, l’autoavaluació, les relacions socials entre els
diferents membres d’un equip de treball, o bé que l’alumnat es responsabilitzi del seu
aprenentatge. |