Abstract:
|
Aquest projecte és el resultat de l’assistència tècnica realitzada en la diagnosi energètica de la Secció
d’Institut Turó d’en Baldiri, l’institut públic del municipi de Teià. Aquesta feina ha estat un encàrrec per part del
departament d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya a la Universitat Politècnica de Catalunya,
concretament a l’EPSEB com a part del projecte d’Estalvi i Eficiència Energètica (EiEE) que consisteix en realitzar
la diagnosi i la millora dels equipaments públics que són propietat del Govern i que té com a objectiu la millora
de la seva eficàcia i eficiència a nivell energètic i la reducció del seu impacte ambiental.
Per a la realització de la diagnosi d’aquest equipament públic seguirem una metodologia concreta per tal
d’aconseguir els nostres objectius. Primerament caldrà posar‐se amb contacte amb els interlocutors del centre
per establir el personal que s’encarregui del centre i els responsables de les activitats vinculades al projecte
d’EiEE o d’altres en els quals es pugui trobar inscrit l’institut. En segon lloc cal determinar els paràmetres
ambientals que afecten l’institut, és a dir, les condicions meteorològiques que afecten l’emplaçament així com
una sèrie d’indicadors que ens permetin comparar‐lo tant amb les pròpies condicions de la seva situació
(mitjançant les dades que ens proporcionen les estacions meteorològiques automàtiques de la Generalitat de
Catalunya) com amb les condicions d’altres equipaments públics i veure si l’objecte del nostre estudi consumeix
més o menys respecte als altres. Seguirem determinant les dades constructives de l’edifici per conèixer la
tipologia constructiva del mateix i com aquesta pot tenir una influència major o menor en el comportament
eficaç i eficient de l’edifici. L’anàlisi de les instal∙lacions de l’edifici també serà un dels aspectes més importants a
tenir en compte, ja que, conjuntament amb l’envolupant, seran els principals causants del consum energètic de
l’edifici; això inclourà conèixer els sistemes d’electricitat, aigua, aigua calenta sanitària, calefacció, refrigeració,
climatització i d’altres que composin el conjunt d’instal∙lacions de l’edifici. Mitjançant el monitoratge constat que
en té la Generalitat podrem fer un anàlisi profund dels consums de cadascuna de les instal∙lacions durant els
diferents períodes des que va instal∙lar‐se aquest sistema tant útil de presa de dades. També, i no essent menys
important, ens caldrà conèixer les dades d’ús de l’edifici (tant del personal com de l’alumnat) per saber les
pràctiques dels usuaris en relació a les pautes de consum de l’edifici, ja que és d’una importància cabdal de quina
manera s’utilitza l’immoble per determinar més fàcilment on es concentra la demanda energètica. En relació als
usuaris és important saber quina percepció de confort tenen en cadascuna de les estàncies de l’edifici, ja que
d’aquesta manera podrem detectar quins locals tenen major o menor aïllament, millor percepció de la
temperatura o la humitat i relacionar‐ho amb els diferents indicadors que afecten cada estància, és a dir,
relacionar‐ho amb la incidència solar, l’època de l’any on es percep millor o pitjor sensació de benestar, localitzar
els focus de calor o de fred i esbrinar on i perquè es produeixen. Per això utilitzarem tant les dades
proporcionades pel monitoratge com les opinions dels usuaris, de manera que el contacte amb ells ha de ser
constat mitjançant enquestes o d’altres mètodes, orals o escrits, que ens proporcionin tota la informació que
sigui possible sobre la seva percepció en cada aula i en cada moment del dia.
Finalment, amb totes les dades clares i ordenades, procedirem a fer una diagnosi del centre, detectantne
les seves deficiències en funció de tota la informació que hem recopilat anteriorment. S’haurà de fer una
selecció de dades ja que probablement algunes estiguin desfasades o no es concordin del tot amb la realitat,
agafant els paràmetres més representatius i que serveixin per a realitzar els indicadors que permetin la
comparació amb les dades establertes per normativa. Mitjançant l’anàlisi de totes aquestes dades es faran unes
propostes de millora dels sistemes i/o elements que requereixin una intervenció específica seguint els criteris
establerts per la norma pel que fa als propis valors generals de compliment i afegint‐ne de nous de caràcter
energètic eficient i eficaç, per tal de no només millorar‐ne el seu ús sinó també reduir el seu impacte ambiental.
Els indicadors generats mitjançant les dades analitzades conformaran el procés de benchmarking, mitjançant el
qual farem una comparació dels valors d’aquests indicadors respecte a d’altres edificis que també treballen amb
aquests indicadors per veure’n la seva variància i per fer‐ne una comparativa que ens permeti establir els valors
que siguin acceptables o que, pel contrari, superin els paràmetres establerts i siguin un símptoma d’alguna
deficiència més o menys important a resoldre.
Els indicadors bàsics requerits per la Generalitat per a la comparativa amb altres edificis de caràcter
públic servirà per a realitzar l’últim pas de l’assistència tècnica. Aquest consistirà en establir uns criteris
relacionats amb els indicadors que serviran per a millorar i facilitar el procés de selecció i contractació de les
empreses que, en un futur i si així ho considera oportú la Generalitat, s’encarregaran de projectar i executar les
millores proposades en aquest document. Aquest procés serveix per a millorar les pràctiques en la realització
d’una feina mitjançant uns comparadors determinats que serviran per comprovar la eficàcia en l’execució de les
tasques i com això afecta el producte final o el resultat de les mateixes. D’aquesta manera es fomenta la
competitivitat dins del sector i s’exemplifiquen uns comportaments i unes línies d’actuació a seguir per garantir
l’eficàcia d’un procés i la garantia d’èxit en la feina encarregada. En el cas de la nostra assistència resulta cabdal
comptar amb una empresa que conegui tots els aspectes recopilats en la nostra assistència, ja siguin de caràcter
constructiu o respecte als diferents sistemes o instal∙lacions, per tal d’actuar de la millor manera possible i
aconseguir que totes les deficiències que hem detectat tinguin la millor solució. La finalitat, doncs, és que la
licitació del servei d’assistència tècnica que hem proporcionat serveixi per seleccionar empreses i professionals
qualificades no només per a satisfer les necessitats del projecte, sinó que també participin activament en el
progrés del projecte. L’actitud que, de manera oberta i sense reserves, ha de guiar a cadascun dels adjudicataris
cercarà, a més a més de l’ interès econòmic, l’assoliment de l’excel∙lència professional i el compliment del deure
ètic en la preservació del medi ambient al qual se subordina el projecte. |