Abstract:
|
El present document contempla tots els treballs realitzats per a la redacció del projecte
constructiu d’un nou pont sobre el riu Ridaura i l’adequació dels accessos del mateix a
la morfologia urbanística existent.
El projecte s’ubica a la carretera C-253 que, al seu pas per Castell-Platja d’Aro salta
actualment el riu Ridaura gràcies a un pont en bòveda de formigó en massa de tres
llums i llum lliure de 27 m.
Sobre aquest riu s’estan executant en l’actualitat les obres de l’endegament, que
responen, per una banda, a les noves necessitats hidràuliques establertes per l’ACA i
per l’altra, a la millora de la deteriorada llera del riu. Aquestes obres provoquen
l’incompliment per part del pont existent de les noves condicions imposades i fa
necessària la seva substitució per un de nou.
La nova secció de l’endegament té una amplada superior a l’actual, provocant que el
nou salt sobre el riu passi de 27 a 51.00 m. A més, per garantir el resguard hidràulic
mínim respecte la cota de la làmina d’aigua per a T=500 anys, aquest salt s’ha de fer
sense suports intermitjos i disposant de 2.40 m per al cantell de l’estructura. Com a
complement d’aquests condicionants hidràulics s’ha de tenir en compte també que al
tractar-se d’un tram urbà de carretera, als voltants del pont existeixen edificacions que
fan que tant la planta com la rasant de la mateixa siguin poc susceptibles de
modificació.
Un cop analitzada aquesta sèrie de condicionants i després d’estudiar diverses
alternatives, és decideix projectar una estructura per sobre de la rasant, adoptant com
a solució una biga en gelosia tipus warren metàl·lica formada per dos ganivets en
sentit longitudinal arriostrats superior i inferiorment. Els plans formats per les dues
gelosies estan separats 10.00 metres entre eixos i el cantell de l’estructura entre eixos
de cordons (superior i inferior) és de 6.42 m, assegurant així un gàlib mínim de 5.75 m.
Per la part exterior de la gelosia es disposen uns voladius formats per costelles d’acer
de 3.45 m de llum que allotjaran la part de la plataforma destinada a les voreres. Per
tant, la calçada del pont se situa entre la gelosia, mentre que les voreres discorren per
l’exterior, en voladiu, separades del trànsit per la pròpia estructura.
Es defineixen dins d’aquest projecte també les obres d’urbanització que seran
necessàries realitzar per a l’adequació dels accessos entre carrers, pont i camins de
l’endegament i que consisteixen en la substitució de les actuals rampes i escales per
una nova escala a la zona de l’estrep del costat Platja d’Aro i la creació, en el mateix
estrep però a la banda contraria, d’una nova rampa per a vianants encaixada en el
terraplè que dóna accés des del carrer al pas de vianants paral·lel al canal i que
s’endinsa, adossat a l’estrep, per sota del pont. |