Next train to the polycentric city : The effect of railroads on subcenter formation
García-López, Miquel-Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada)
Hémet, Camille (Institut d'Economia de Barcelona)
Viladecans Marsal, Elisabet (Universitat de Barcelona)
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)

Publicació: Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2016
Descripció: 42 p.
Resum: Recent evidence reveals that transportation's improvements within metropolitan areas have a clear effect on population and job decentralization processes. Yet, very little has been said on how these improvements affect the spatial organization of the economic activity in the suburbs. This paper analyses the effects of transportation's changes on employment subcenters formation. Using data from metropolitan Paris between 1968 and 2010, we first show that rail network improvements cause the expected job decentralization by attracting jobs to suburban municipalities. Our main contribution is to show that the new rail transit clearly affects the spatial organization of employment through the number and size of the employment subcenters: not only does the presence of a rail station increase the probability of a suburban municipality of belonging to a subcenter by 5 to 10 %, but a 10 % increase in municipality proximity to a suburban station is found to increase its chance to be part of a subcenter by 3 to 5 %.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Col·lecció: Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP). Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Col·lecció: XREAP ; 2016-06
Document: Working paper
Matèria: Construcció de ferrocarrils ; Mercat de treball ; Barris perifèrics ; Economia urbana ; 1968-2010 ; París (França) ; Construction of railroads ; Labor market ; Suburbs ; Urban economics ; Paris (France)



42 p, 3.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Estudis

 Registre creat el 2016-12-02, darrera modificació el 2024-01-10



   Favorit i Compartir