Abstract:
|
Aquest treball neix d'algunes mancances detectades durant el Pràcticum: la falta de motivació per part de l'alumnat, l'alt grau d'absentisme i la falta de cohesió social. Per tal de situar el context es realitzen una sèrie d'anàlisis a totes les persones implicades en el procés d'aprenentatge mitjançant enquestes, entrevistes i l'observació directa.
Per tal de solventar aquestes mancances i cobrir aquestes necessitats es proposa un canvi metodològic a l'aula. En aquest treball es desenvolupa una metodologia i el material didàctic corresponent, tenint en compte la diversitat que hi ha a les aules, així com augmentar la satisfacció de l'alumnat iels seus resultats acadèmic. Per tant, s'introdueix la metodologia didàctica del Teams games tournament (TGT) de forma digital en les activitats de Tecnologia i així, mica en mica, i en funció deis resultats que se n'obtenen s'esten la implementació de l'aprenentatge cooperatiu, ja que actualment la col·laboració i la cooperació són considerades habilitats pròpies i necessàries pels estudiants del segle XXI.
Mitjançant la tècnica d'aprenentatge cooperatiu TGT es dissenya i desenvolupa un concurs per l'assignatura de Tecnologia de 3r d'ESO, centrant-nos en la sessió de mecanismes de transformació del moviment. El disseny del concurs és del tipus preguntes - respostes. S'elabora un tipus de concurs amb unes normes i un protocol d'ús que siguin adaptables a altres continguts i matèries. Per a poder realitzar la tècnica TGT digital es transforma el material necessari pel toreig i la seva organització a través d'un entom digital, elaborant una aplicació per a mòbil que funciona com a guia del concurs. Al llarg del treball es detalla la planificació, els continguts i els materials de la sessió, tant els del docent com els de l'alumnat, tenint en compte l'atenció a la diversitat i l'organització de la classe en funció d'aquesta.
Finalment, els resultats obtinguts mostren que s'ha assolit el doble objectiu plantejat:
1. Crear un material didàctic utilitzant una tècnica d'aprenentatge cooperatiu que millori l'assoliment deis continguts per part dels alumnes, crei un bon clima d'aula i atengui a la diversitat.
2. El recurs creat serveix tant pera l'assignatura de tecnologia, com pera qualsevol altre
assignatura o temari. A partir de l'activitat plantejada en aquest treball se'n poden dissenyar moltes altres, amb l'objectiu d'arribar a canviar el modal curricular tradicional per un modal en la línia plantejada. |