Abstract:
|
La ciutat de Granollers, capital de la comarca del Vallès Oriental (Barcelona), està
condicionada per 3 elements que la delimiten. A l’est trobem la línia de ferrocarril de via
única que enllaça Barcelona amb Puigcerdà (1), al centre l’espai fluvial del Riu
Congost(2), que travessa la ciutat de nord a sud, a les ribes del qual s’ha instal·lat el
nucli urbà, i a l’oest trobem la línia de ferrocarril que enllaça Barcelona amb Portbou (3),
línia que esdevé objecte d’aquest projecte.
El 23 de juliol de 1854, es va enllaçar la ciutat de Barcelona amb la vila de
Granollers, a través de 29 km de via fèrria, essent aquesta la segona línia de tren de
Catalunya, després de la inauguració de la línia Mataró-Barcelona l’any 1848.
A mitjans del segle XX, la ciutat no para de créixer i es veu obligada a desplaçar
les vies, que fins llavors havien passat per l’actual carrer Girona. El 1958 els combois ja
comencen a circular pel nou traçat acabat d’inaugurar.
Els urbanistes de l’època decideixen aprofitar el trasllat per soterrar la via, excavant una gran rasa per on passarà el tren en el seu tram urbà amb la intenció d’acabar tapant-la més endavant, evitant d’aquesta manera que la vila de Granollers quedi dividida per la meitat a causa d’aquesta infraestructura.
Actualment, l’execució d’aquesta idea encara no s’ha dut a terme. La gran rasa
per on passa el tren ha provocat al llarg de les dècades una forta barrera arquitectònica
en una ciutat ubicada en una vall tan allargada com Granollers, que tan sols disposa de
tres accessos per creuar la via i una passarel·la de vianants.
Aquest impediment urbanístic provoca un gran nombre d’embussos de trànsit a
la ciutat, a més de donar una imatge de deixadesa urbana als dos costats de la via.
La realització d’aquesta millora permetria unificar la ciutat de dalt a baix, i
resoldre molts problemes urbanístics i de congestió de trànsit que aquesta divisió
genera.
Es presenta aquet projecte bàsic com a proposta de solució a la necessitat
d’urbanitzar un espai lineal el qual una infraestructura ferroviària ha exercit de barrera
arquitectònica durant mig segle.
La ciutat es troba dividida, amb els problemes de mobilitat que genera tenir només
tres punts de connexió dels dos costats del municipi, fet que amb la nova actuació es
potenciaran els desplaçaments a peu, es crearan nous llocs d’aparcament al voltant del
nucli urbà, descongestionant el centre de la ciutat de vehicles, així com crear un nou
espai verd que repercuteixi a millorar l’impacte ambiental.
Aquest impediment urbanístic mostra una gran deixadesa urbana a ambdós costats
de la via, espai al qual se li ha donat l’esquena.
El projecte dona compliment al Pla de Mobilitat del Municipi de Granollers, haventse
consultat l’Estudi d’Avaluació de la Mobilitat Generada, text refós pel POUM de
Granollers al 2012, i accessible a la plana web de l’Ajuntament de Granollers. |