Abstract:
|
Els jocs s’han fet servir al llarg de la història per reforçar l’aprenentatge. És quelcom que no ve de nou, però l’ús de jocs per aprendre és una àrea en ple desenvolupament avui dia, amb una indústria i recerca creixent que poc a poc està expandint la seva influència a nous àmbits de l’educació.
L’ensenyament de la Gestió de Projectes, una metodologia d’aplicació potencialment universal i bàsica en el desenvolupament professional dels futurs enginyers, es limita en molts casos a l’explicació del coneixement teòric i l’estudi de casos tipus. Com a complement en el desenvolupament, les associacions internacionals com el PMI®[23] proposen l’experimentació en casos reals, però això no és sempre factible, i, encara que ho sigui, és un procés llarg i que en la majoria dels casos no permet veure més que una petita àrea d’aplicació.
Recentment però, la Gestió de Projectes està començant a beneficiar-se d’aquest moviment de l’aprenentatge a través del joc i poc a poc van apareixent noves propostes que cal seguir de ben a prop. Però moltes d’elles són cares o d’accés restringit.
A través de l’anàlisi d’aquests antecedents i d’un procés de disseny iteratiu, s’han definit uns criteris de disseny per un joc didàctic per donar suport a l’assignatura de Projectes d’Enginyeria en Organització a l’ETSEIB. Com a resultat, s’ha creat un joc de baix cost d’aplicació generalitzada en el que es simulen les diferents fases d’un projecte i es practica la metodologia del Earned Value Management.
Amb l’experimentació, s’ha demostrat que el joc acompleix els objectius establerts, però es recomana no donar-lo per tancat, sinó continuar aplicant-lo i avaluant-ne el funcionament per seguir perfeccionant-lo. |