Abstract:
|
La Copa Amèrica és actualment l’esdeveniment esportiu més prestigiós al món de la vela, més inclús que els Jocs Olímpics. És a més a més, el trofeu esportiu vigent més antic del món i històricament sempre ha estat escenari de desenvolupament d’innovacions tecnològiques per a l’esport de la vela.
Per a l’edició 35a de l’America’s Cup es va decidir mantenir el format utilitzat a l’edició de l’any 2013, competint amb embarcacions pràcticament iguals entre els equips, els catamarans ACC, característics per adoptar foils i una vela rígida o wingsail.
Aquest projecte consisteix precisament en estudiar l’aerodinàmica de les wingsails utilitzades a la 35a Copa Amèrica. Mitjançant programes de mètodes numèrics basats en Dinàmica Computacional de Fluids (CFD), s’estudiaran diverses seccions i configuracions del perfil amb l’objectiu de comprendre i visualitzar el comportament del flux d’aire al voltant de la vela rígida.
A més a més, es realitzarà una estudi aerodinàmic de les veles tradicionals amb la finalitat de no només demostrar que efectivament les wingsails són més eficients aerodinàmicament que les veles clàssiques, sinó que es pretén quantificar aquestes diferències de rendiment.
Després d’un estudi teòric preliminar on s’introduiran conceptes relacionats amb la vela que s’utilitzaran per a la simulació, es realitzarà el modelat de la seccions mitjançant el programa de Disseny Assistit per Ordinador (CAD) SolidWorks. Destacar que gràcies a l’organització de la Copa Amèrica s’ha tingut accés al model en 3D de la vela rígida utilitzada a la 35a edició de la competició a partir de la qual s’han modelat, primerament les seccions de la vela rígida, per després modelar les de la vela tradicional.
Finalment es realitzarà la simulació de tots els perfils sota les mateixes condicions mitjançant el programa ANSYS Fluent i s’analitzaran els resultats obtinguts per tal d’avaluar les diferències de rendiment entre les dues tecnologies de veles. |