Abstract:
|
Aquest projecte consisteix en dissenyar, construir i programar un dispositiu capaç de seguir
persones. El projecte és un encàrrec de l’actor Oriol Aubets, qui demana un dispositiu que
interactuï amb ell i el públic durant les seves representacions teatrals. La principal necessitat
del client es que el dispositiu el segueixi per l’escenari. El projecte es dut a terme per un
equip de quatre persones que treballen seguint les pautes de les metodologies àgils.
El projecte comença amb un estudi de necessitats, el qual determina que el dispositiu ha de
poder seguir una persona de manera autònoma i per terrenys irregulars. Es té en compte
que els possibles defectes de funcionament poden ser usats per l’actor com a valor per les
seves representacions.
El dispositiu es comença a construir per la base. Es parteix d’una base desmuntable
anomenada Kit Pinzabot i es modifica augmentant la distància entre eixos per augmentar
l’estabilitat i es construeix una caixa interna per instal·lar els components electrònics. Un
cop construïda la base es dissenya una carcassa, la qual serà la que donarà l’aspecte
estètic del dispositiu.
Per dissenyar la carcassa es fa un estudi de disseny que comença per analitzar les
preferències estètiques donades pel client, les quals van en consonància amb l’estètica
utilitzada en un videojoc (Machinarium) i un curtmetratge d’animació (The Lost Thing).
Visualitzant aquests elements audiovisuals s’analitzen l’estètica utilitzada i les formes
bàsiques que poden fer que el dispositiu s’adeqüi a l’estètica que es busca. Es selecciona
una forma bàsica esfèrica i es tria un recobriment en color llautó/coure metal·litzat amb
intenció d’imitar un recobriment de plaques metàl·liques. Es fa un disseny 3D de la carcassa
per començar el procés de fabricació. Per fabricar la carcassa es fan servir plaques de PVC
escumat que aporten rigidesa suficient i alleugereixen el pes. S’intenta seguir un patró
irregular que aporti valor estètic a la carcassa. Un cop acabada la carcassa es pinta amb un
esprai del color que demana el client.
4
Paraules clau (màxim 10):
Radiofreqüència RSSI Seguiment Arduino
Orientació Base Dispositiu Metodologia Agile
Estètica Carcassa
Paral·lelament s’ha treballat en l’electrònica necessària per a realitzar el seguiment. El
controlador utilitzat és l’Arduino Due, el qual controla totes les funcions del dispositiu.
S’utilitzen dos tipus de sensors: ultrasons per distàncies curtes i radiofreqüència per
distàncies llargues. Els ultrasons generen una ona sonora de freqüència no audible que
rebota sobre l’objecte que el dispositiu té davant i retorna al sensor, el qual calcula el temps
que ha trigat per calcular una distància. Es fan servir tres sensors d’ultrasons, col·locats a
45º de separació a la part frontal del dispositiu i encarats cap endavant. Això permet
determinar una direcció cap a on s’ha de moure el dispositiu. El sistema de radiofreqüència
emet una senyal de radio des d’un emissor que ha de portar l’actor sobre seu. La senyal la
capta un sensor instal·lat al dispositiu i determina la intensitat que té, la qual depèn de la
distància a la que es trobi l’emissor. El dispositiu s’ha de moure captant els llocs on arribi
una intensitat major per determinar la direcció on està l’actor.
El projecte es desenvolupa realitzant proves constants de funcionament per determinar la
validesa de les solucions escollides i realitzar millores tant estructurals com electròniques. |