Abstract:
|
Presentació d'una assignatura de formació de tutors de treballs de recerca de batxillerat en el context del Màster de Formació de Professorat (especialitat de Llengua i Literatura Catalanes) de la Universitat de Barcelona. Aquesta assignatura pretén ajudar els estudiants del màster a comprendre el procés de la recerca i la comunicació de la recerca com a aspectes diferenciats de l'elaboració del treball. La perspectiva és la del tutor que treballa en un centre educatiu, i per tant es té en compte el context institucional i els recursos humans i materials del centre, així com la diversitat en el perfil de treball dels estudiants. S'entén que el tutor no és un guia que indica el camí, sinó algú que acompanya l'estudiant en un procés de descoberta propi.
Per formar els estudiants del màster en aquest acompanyament treballem amb exemples extrets de treballs reals de batxillerat. L'observació d'aquests treballs ens ajuda a detectar problemes com el concepte mateix de treball de recerca, la confusió entre el tema i la pregunta de recerca, la idea errònia que la hipòtesi és el punt de partida, la confusió entre els objectius i l'anàlisi, la dificultat per definir els conceptes del model d'anàlisi i els indicadors que podem observar per comprendre'ls, els errors que es deriven de la manca de provatura dels instruments d'observació, o la tendència a usar dades quantitatives per il·lustrar la informació que es presenta, i no per analitzar les dades. En aquesta presentació es comenten alguns d'aquests problemes. |