Abstract:
|
Per a què serveix l’assignatura que estic cursant? Em servirà per la feina que exerciré en el futur? Tindré la possibilitat d’aplicar els nous coneixements adquirits? Gaudiré durant el meu procés de formació? Apropar les motivacions darrera la planificació de l’ensenyament a l’alumne ajuda a incloure’l en el procés d’aprenentatge i fer-lo entreveure les ramificacions que s’escauen. El serious game és un mètode pedagògic amb aspectes lúdics que, mitjançant un software, permet a l’alumne testejar els seus coneixements adquirits per resoldre casos específics en temps real. El serious game, acompanyat per un disseny dels continguts pedagògics, contextualitza en un entorn virtual d’entreteniment les aplicacions reals de la teoria ensenyada pel professor, i crea un vincle entre l’experiència de joc i les lliçons transmeses. Gràcies al recorregut pedagògic incorporat i els mecanismes d’avaluació, el joc guia l’estudiant en l’assimilació i la pràctica de l’objecte d’estudi, en un treball autònom fora de l’horari lectiu de l’assignatura o com a complement a les activitats d’aplicació pràctica a classe. Aquest treball presenta el serious game com a eina per respondre a les inquietuds dels alumnes i per que el professor pugui aprofitar-ne els aspectes d’aplicació pràctica, seguiment de l’alumne i motivacionals, assegurant l’assoliment de les competències previstes a l’assignatura. El projecte inclou una proposta de jocs per implementar en assignatures del Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials i un model d’implementació del serious game Mecagenius en l’assignatura de Sistemes de Fabricació a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona. Es presenta un pla d’experimentació i validació de l’ús del joc com a complement a les sessions de laboratori de l’assignatura per oferir eines als estudiants per assolir un major coneixement pràctic dels sistemes de fabricació que s’hi ensenyen i obtenir una major implicació de l’alumne envers el contingut acadèmic en joc. |