Title:
|
'Que en ell stara segura la maior nau del mon': tràfic i evolució del port de Barcelona al segle XV
|
Author:
|
Soberón, Mikel
|
Abstract:
|
During the 15th century, the Consell de Cent (Council of One Hundred) embarked on one of the most ambitious projects hitherto undertaken: the construction of a quay in the port of Barcelona. These structural reforms involved the most extensive modification of the city shoreline in medieval times and also provided the foundations for future port constructions in modern times and the formation of the neighbourhood of the Barceloneta. The study of the medieval port is a good observation point of the changes, especially economic, that took place in the late medieval city. Although much remains to be researched, this article attempts to outline the economic processes that, based on a reading of the tax sources such as anchorage rights and archaeological materials, can be inferred and applied to the physical reality of the port |
Abstract:
|
Au cours du XVe siècle, le Consell de
Cent (Conseil des Cent gentilshommes)
s’embarque dans l’un des projets
les plus ambitieux qu’il ait mis sur pied
jusqu’à cette date : la construction
d’un quai dans le port de Barcelone.
Ces réformes structurales supposent
la plus grande modification du front
maritime de la ville à l’époque
médiévale et, en même temps,
elles établissent les bases des futures
constructions portuaires de l’époque
moderne et la création du quartier
de la Barceloneta. L’étude du port
médiéval se présente comme un
excellent point d’observation des
changements, surtout économiques,
qui se produisent dans la ville du bas
Moyen-âge. S’il y a encore bien des
domaines pour la recherche, à travers
cet article, on essaie d’ébaucher
les processus économiques que l’on
peut déduire et appliquer à la réalité
physique du port, à partir de la lecture
des sources fiscales telles que le droit
d’ancrage ou des matériaux
archéologiques |
Abstract:
|
Durante el siglo XV el Consell de Cent
se embarca en uno de sus proyectos
más ambiciosos hasta el momento:
la construcción de un muelle en el
puerto de Barcelona. Estas reformas
estructurales suponen la mayor
modificación del frente marítimo
de la ciudad en época medieval y,
al mismo tiempo, sientan los cimientos
de las futuras construcciones
portuarias en la época moderna y la
formación del barrio de la Barceloneta.
El estudio del puerto medieval
se presenta como un buen punto de
observación de los cambios, sobre todo
económicos, que se producen en la
ciudad bajomedieval. Si bien aún queda
mucho por investigar, en este artículo
se intentan esbozar los procesos
económicos que, desde la lectura de
fuentes fiscales como el derecho
de anclaje o de los materiales
arqueológicos, se pueden inferir
y aplicar a la realidad física del puerto |
Abstract:
|
Durant el segle XV, el Consell de Cent
s’embarca en un dels projectes més
ambiciosos que havia dut a terme fins
aleshores: la construcció d’un moll al
port de Barcelona. Aquestes reformes
estructurals suposen la modificació
més gran del front marítim de la ciutat
en època medieval i, alhora,
fonamenten les futures construccions
portuàries en l’època moderna
i la formació del barri de la
Barceloneta. L’estudi del port medieval
es presenta com un bon punt
d’observació dels canvis, sobretot
econòmics, que es produeixen
a la ciutat baixmedieval. Si bé queda
encara molt camp per investigar,
en aquest article s’intenten esbossar
els processos econòmics que,
des de la lectura de fonts fiscals
com el dret d’ancoratge o dels
materials arqueològics, es poden
inferir i aplicar a la realitat física
del port |
Subject(s):
|
-Arqueologia urbana -Arqueologia medieval -Ceràmica medieval -Urban archaeology -Medieval archaeology -Medieval pottery -Barcelona, Port de (Catalunya) -- Història -- S.XV -Barcelona, Harbor (Catalonia) -- History -- 15th century |
Rights:
|
Tots els drets reservats
|
Document type:
|
Article Article - Published version |
Published by:
|
Museu d'Història de Barcelona (MUHBA)
|
Share:
|
|