Abstract:
|
The aim of this paper is to illustrate the ongoing
debate on the objectification of the
body of the muscular woman. It also poses
the question of whether after achieving redefinition
in an attempt to eschew the stereotypes
that have always been attributed to women by
men – the dominant and controlling perspective,
endowed with power – this woman has
managed to break free or, on the contrary, fallen
foul of yet another male categorization. To
perform this analysis, we have chosen two different
objects of study: on the one hand, stills
from Leni Riefenstahl’s film, Olympia (1938);
and on the other, Lady: Lisa Lyon (1980-82),
the series Robert Mapplethorpe dedicated to
the bodybuilder Lisa Lyon. These will allow us
to underscore two different ways of showing
the body of the “other”, inasmuch as the muscular
woman breaks with what is considered
“normal” by shifting away from conventional
canons of female aesthetics. Furthermore,
this will also allow us to address the problems
arising when trying to achieve this |
Abstract:
|
El principal objetivo del presente artículo es
ilustrar el debate sobre la objetivación del
cuerpo de la mujer musculada, para plantear
si, después de redefinirlo en un intento de
huir de los estereotipos en los que siempre
ha sido encasillada por el hombre –la mirada
dominante y controladora, dotada de poder–,
esa mujer ha logrado fugarse o, por el contrario,
ha caído de nuevo en otra categorización
masculina. Para llevar a cabo este análisis
partiremos de dos materiales distintos: por
un lado, el material fotográfico procedente
del filme de Leni Riefenstahl, Olympia (1938),
y por otro la serie Lady: Lisa Lyon (1980-82)
de Robert Mapplethorpe. Esto nos permitirá
poner especial énfasis en dos formas distintas
de hacer frente al problema de cómo
mostrar el cuerpo del “otro”, en la medida en
que la mujer musculada rompe con lo que se
considera “normal” por alejarse de los cánones
de la feminidad aceptados, además de
presentar las dificultades de llevarlo a cabo
empleando cualquiera de las dos fórmulas |