Abstract:
|
This article presents a reflection on the relationship
between the technique of photomontage
and humour in general and the
work of the Swiss Art Ringger (1946, Zurich)
in particular. On the one hand, taking the
hypothesis of an inherent relationship existing
between humour and photomontage as
a starting point, we can reread some of the
best known theoretical contributions on humour
and laughter, like the works of Baudelaire,
Bergson and Pirandello, and establish
general concepts and obligatory references
for their later use in developing the aforementioned
hypothesis. After an initial reflection,
we will show that there is indeed an
inherent relationship between comedy and
photomontage, which focuses on the mechanical
character shared by the two phenomena.
In a second more specific development,
based particularly on some fragments
taken from Baudelaire, we attempt to more
precisely clarify the relationship between
the different nuances of comedy and the
different technical possibilities of photomontage.
In parallel with this theoretical reflection,
we note the possible application of the
results obtained to the work of photomontist
Art Ringger. Finally, we arrive at the conclusion
that the use of photomontage can be
attributed to what we call “modest comedy”,
thus distinguishing it from the two categories
established by Baudelaire, that is, absolute
and ordinary comedy |
Abstract:
|
Este artículo expone una reflexión acerca de
las relaciones entre la técnica del fotomontaje
y el humor en general, y en la obra del
suizo Art Ringger (1946, Zúrich), en particular.
Por un lado, partiendo de la hipótesis
de que entre el fotomontaje y el humor hay
una relación inherente, se releen algunas de
aportaciones teóricas más conocidas sobre
el tema del humor y la risa, como las de
Baudelaire, Bergson y Pirandello, con el fin
de fijar los conceptos teóricos generales y
de referencia obligada, para, después, poder
utilizarlos en el desarrollo de la hipótesis
mencionada. En una primera reflexión, se
comprueba que, efectivamente, hay una relación
inherente entre comicidad y fotomontaje,
que se centra en el carácter de lo mecánico
que comparten ambos fenómenos. En un
segundo desarrollo más específico, que se
basa especialmente en algunos fragmentos
de Baudelaire, se intenta aclarar con más
precisión la relación de los distintos matices
de lo cómico con las distintas posibilidades técnicas del fotomontaje. Paralelamente a
esta reflexión teórica, se va apuntando la
posible aplicación de los resultados obtenidos,
a la obra del fotomontador Art Ringger,
en concreto. Llegando, finalmente, a la conclusión
de que el uso de sus fotomontajes
obedece a lo que hemos llamado “lo cómico
pudoroso”, para diferenciarlo de las dos categorías
que establece Baudelaire, lo cómico
absoluto y lo cómico ordinario |