Abstract:
|
El present treball ha estat realitzat amb caràcter de projecte executiu i tracta les instal·lacions
d’un túnel de carretera. Com a projecte executiu estarà format, principalment, per una
memòria justificativa amb càlculs, uns plànols descriptius i un pressupost.
En quan a les instal·lacions necessàries per condicionar correctament un túnel, han quedat
separades en tres capítols: Mecàniques, elèctriques i el grup format per comunicacions,
seguretat i control, a vegades anomenat senyals febles. Les instal·lacions mecàniques
engloben els equips de ventilació, els aparells d’avaluació de les condicions ambientals, tant
en l’interior com en l’exterior del túnel, i la detecció i extinció d’incendis. La instal·lació
elèctrica comença en el subministrament de Mitja Tensió i continua amb la descripció de la
Baixa Tensió amb la corresponent alimentació a tots els receptors, per finalment dedicar dos
apartats per l’enllumenat i la senyalització. El darrer capítol, comunicacions, seguretat i
control, defineix el circuit tancat de televisió, els sistemes de veu (pals d’auxili, megafonia,
telefonia i cable radiant), la semaforia i el control mitjançant autòmates programables, per
acabar agrupant-ho tot plegat, en la Sala de Control, on la Gestió Tècnica Centralitzada
permet que un operador pugui supervisar el túnel i els seus accessos.
Un túnel és una singularitat en una via de trànsit rodat, ja que pels conductors suposa un
canvi brusc de l’entorn i pels cossos de seguretat és un punt de difícil accés en cas de
produir-se una emergència. Per aquest motiu l’estudi de les instal·lacions en túnels és,
alhora, força particular, i es barregen les característiques d’una via descoberta (control del
trànsit, enllumenat en horari nocturn, ...) amb les d’un espai tancat ocupat per vehicles i
persones (ventilació, enllumenat en horari diürn, senyalització d’evacuació, ...). Hi ha
diferents classes de túnels en funció de la seva longitud, intensitat del trànsit i entorn. En el
present projecte s’ha escollit un túnel tipus on siguin necessàries la majoria de les
instal·lacions per túnels, doncs, per túnels curts i amb poc trànsit no són necessàries moltes
de les instal·lacions esmentades en el paràgraf anterior. Per tant, el projecte no correspon a
un túnel real, i tots els plànols són esquemes, no hi ha plànols de planta topogràfics. De totes
maneres, i pot ser una avantatja, els supòsits del túnel del present projecte, permetria aplicar
les seves instal·lacions a molts túnels reals.
El projecte justifica la necessitat de les instal·lacions esmentades, tot descrivint les
particularitats en la seva aplicació pels supòsits del túnel. La seguretat, dins dels límits
tècnics i econòmics, és finalment el gran objectiu, i en el projecte es fa ús de diverses
recomanacions i normatives, que malgrat no suposar una normativa comuna global a nivell
europeu, marquen requeriments sobre la seguretat en túnels de carretera. |