To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/2602

Disseny d'una bicicleta de muntanya amb suspensió integral
Ametller Picart, Adrià
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Mecànica; Martín Batlle, Mateo
Premi al millor Projecte de Fi de Carrera presentat durant el curs 2003-2004 en l'àmbit de Mecànica que atorga HEWLETT PACKARD
El projecte que el lector té a les seves mans té com a objectiu arribar al disseny d’una bicicleta de muntanya amb suspensió anterior i posterior, que és el que hom coneix com a bicicleta amb suspensió integral, pensat per a ser construït amb mètodes de prototipatge, i per tant d’elaboració molt artesana. El projecte comença definint el tipus de família a la qual pertany la bicicleta i analitzant certs aspectes d’ergonomia, per tal de situar el ciclista de manera adient sobre l’estructura. Seguidament, es presenten al lector tot un seguit de components auxiliars, que no són objecte de càlcul d’aquest projecte, però que necessiten ser tinguts en compte a l’hora de dissenyar el quadre. Un cop s’ha passat aquesta fase preliminar, el projecte es pot dividir en dos grans blocs: El primer es dedica a analitzar un fenomen que té lloc en aquestes bicicletes, que consisteix en el balanceig continuat del ciclista per acció de la pedalada i que es pretén minimitzar. A través d’un estudi acurat de la geometria del sistema de suspensió, s’arriba a una de les que satisfan aquest requisit. En el segon bloc, es determinen quines són les forces que intervenen en el conjunt, i es realitza un procés iteratiu de disseny i càlcul per tal d’aconseguir un dimensionat de les peces que resisteixi les forces esperades. El resultat que s’obté és una bicicleta de muntanya que és capaç d’anul·lar l’efecte de la pedalada del ciclista sobre les oscil·lacions del conjunt, a l’hora que conserva altres característiques preuades d’aquest tipus de bicicletes com ara una bona progressió en el sistema de suspensió posterior. Com a conclusió és interessant notar que el pes de la bicicleta que s’obté està dins l’interval de pesos corresponent al tipus de bicicleta existent actualment al mercat, símptoma indicatiu d’un resultat, com a mínim, coherent i que corrobora la bona aproximació de les condicions de funcionament que se li han donat.
Award-winning
-Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica
-Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Disseny i construcció de vehicles
Bachelor Thesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters