Resum:
|
El projecte "Programa d'introducció al dret espanyol per a estudiants d'intercanvi" s'ha dut a terme a la Facultat de dret
de la Universitat de Barcelona des del mes de juny de 2007 al mes de setembre de 2008. Ha consistit en iniciar
l’esmentat programa que suposava, pels estudiants d’intercanvi sol·licitants, la consecució d’un Diploma d’Introducció al
Dret espanyol, expedit per la Facultat de Dret de la UB, a banda del reconeixement dels crèdits cursats a Barcelona.
L’objectiu va ser proposar canvis en el plantejament curricular, en concret la posada en marxa de les assignatures del
Diploma: Introducció al Dret Privat, Introducció al Dret públic, Introducció al sistema processal espanyol, i Bases del
sistema legal espanyol.
Com a tasca prèvia que havia de garnatir l’èxit es va fer una difusió del programa a les universitats d’origen i es va
articular un sistema d’acollida als estudiants que es va demostrar molt útil al principi de curs per a informacions
diverses, però que després va ser infrautilitzat.
Pel que fa a les assignatures, es van plantejar com un anàlisi dels trets fonamentals i diferencials del nostre dret,
utilitzant elements de comparació amb els ordenaments dels països dels alumnes, però sense fer un exercici estricte de
dret comparat. La taxa de rediment va ser alta – 75% - però es va detectar un problema, la insuficient preparació
idomàtica, que depassa l’organització del programa. També es va considerar un repte pedagògic important: la
heterogeneïtat dels estudiants tant en la seva formació jurídica prèvia –assignatures cursades en la seva Universitat-,
com en relació al sistema legal del país del qual provenien, en relació al sistema espanyol. Per aquest motiu, el
plantejament del curs i els materials a utilitzar va dependre en bona mesura del conjunt del grup al qual es va dirigr
cada assignatura en concret. |
Resum:
|
The project "Introduction to the Spanish Legal system for exchange student Program" was implemented in the
Faculty of Law of the University of Barcelona within June 07 and September 08. The main scope was to offer the
students the possibility of adding a Diploma of the Faculty f Law besides the recognition of credits that use to
work in the international exchange programs.
The objective was to explore new curricula development offering four new courses: Introduction to the Spanish
private Law; introduction to the Spanish public law; introduction to the Spanish procedural system and Bases
of the Spanish legal system.
The fist step was to assure a good diffusion of the program in all the partner Universities, and then, create
welcome team that offered any kind of information they could need. This tutorial was almost no used by the
students after the registration of the courses.
This courses were planned to deal with the foundation issues of Spanish law and the more rellevant ans
special characters of it . Nevertheless, they were not Comparative Law courses, that was not the scope, as they
only use the comparison between legal systems as a way of pedagogical approach and understanding.
Although the success rate was very high (almost 85% of the students passed the exam), we could detect a major idiomatic
problem which was not in the field of responsibility of the Program. On the other hand, there was an important pedagogical
challenge depending on the heterogeneity of the legal background of the students. Another challenge was the way the legal
system in the home country differed from the Spanish one, that put some major questons of organization. For these reasons,
the developments of the courses and the cases or materials were selected in view of the concrete students to be used for. |