To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10854/6856

L’educació intercultural a través de la literatura;
Propostes i orientacions de treball de la literatura a 2n d’ESO des de la perspectiva de l’educació intercultural
Mulleras Escofet, Júlia
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes; Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
Curs 2020-2021 La diversitat cultural ja és una realitat arreu, i a dia d’avui resulta pràcticament evident que les cultures no es poden entendre com a entitats hermètiques i independents les unes de les altres. Les aules de secundària en són un bon exemple, i la interculturalitat s’imposa en la literatura acadèmica com el model de gestió de la diversitat cultural necessari per a la construcció d’una societat inclusiva i saludable per a totes les persones que li donen vida. Amb la convicció que la literatura és clau per treballar la interculturalitat a l’aula en la línia de l’educació intercultural proposada pel Departament d’Ensenyament, aquesta recerca planteja alguns passos per avançar en el coneixement de les cultures de la comunitat educativa. El treball es planteja 3 objectius: l’observació del programa literari d’una mostra d’instituts en relació amb la composició cultural del seu alumnat, la recollida d’idees i pràctiques interculturals a l’aula de català i l’elaboració d’una proposta didàctica per fomentar el treball intercultural a través de la literatura. La recerca s’ha guiat per una recollida de dades qualitatives i quantitatives contrastada i ampliada a través de l’estudi de fonts bibliogràfiques. S’ha identificat poca explotació del potencial intercultural de la literatura, però la recerca ha servit per traçar les primeres línies d’una proposta per portar l’educació intercultural al terreny de la realitat. Diversity is today a worldwide reality, and it has become clear that cultures cannot be seen as hermetic concepts, independent from one another. High schools are a good example of that, and scholarly research promotes interculturalism as the critical cultural diversity management model for a healthy and inclusive society for all its citizens. Literature is key for the development of an intercultural perspective at school in line with the intercultural education promoted by the Catalan Department of Education. With this conviction, the present dissertation sets some ground rules to move forward in the understanding of the cultures within the educational community. The conducted work had three objectives: observing the literary program of a sample of high school classrooms regarding their cultural makeup, collecting ideas and intercultural experiences in the Catalan classes and creating a didactic proposal to encourage intercultural work through literature. The research was guided by a collection of both qualitative and quantitative data together with the study of scholarly accounts. Results show that the intercultural potential of literature is still poorly utilized, but the work has been useful for drawing the first lines of a proposal to bring intercultural education to the realm of reality. Director/a: M. Àngels Verdaguer Pajerols
-Educació intercultural
-Literatura
-Lectura
-Interculturalitat
-Educació secundària
Tots els drets reservats
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca
Research/Master Thesis
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters