Abstract:
|
Encara que objectes amb dimensió fractal estan presents a la Natura des de sempre
(núvols, muntanyes, plantes,..), els Fractals i la Dimensió Fractal són conceptes
matemàtics relativament recents però que compten ja amb una amplia i significativa
aplicació en molts i diversos àmbits del coneixement tant científic com artístic (medicina -
molts òrgans tenen estructura fractal-, física, geologia, biologia, música, literatura, art,
economia,...). Algunes estructures fractals, sobre tot als àmbits artístics i de les
matemàtiques, han estat definides com a tals després de la formalització del concepte.
Malgrat això, a priori, la paraula Fractal no apareix al currículum, ni al de l’ESO ni al de
Batxillerat, però és obvi que hi ha interessants motius per tractar-los adequant-los a
aquests nivells d’ensenyament. Aquest treball ens parla d’aquestes encertades
consideracions per incloure els fractals a l’ensenyament secundari obligatori i , en concret,
per fer-lo des de la matèria de tecnologia. Resumint, diríem que als fractals conflueixen
dos factors estimulants per l’aprenentatge : són interessats i són atractius (els fractals
poden visualitzar-se en representacions gràfiques molt atractives ). Aquests factors, en un
context en que la percepció generalitzada és que l’alumnat no té gaire interès per aprendre
(aquest punt també es qüestiona en aquest treball) s’han d’aprofitar per estimular a
l’alumnat vers l’aprenentatge.
Aquest treball pretén ser una aproximació al fascinant mon que gira entorn al concepte de
Fractal i planteja una sèrie de propostes didàctiques engrescadores per l’alumnat i pel
professorat fent ús dels fractals com recurs didàctic. Estan pensades per ser
desenvolupades a l’ESO, especialment a la matèria de tecnologia. Específicament s’ha
desenvolupat una unitat didàctica per a primer d’ESO centrada en el desenvolupament
dels continguts referents a l’utilització d'instruments de representació gràfica aplicant
acotacions, escales i sistemes de representació normalitzats per representar objectes
utilitzant com instrument didàctic vehicular els fractals geomètrics lineals.
Hem d’aprofitar la flexibilitat que ofereix el currículum en referència al tractament dels
continguts (que no pels continguts en si mateixos) per experimentar anant més enllà de les
repetitives propostes editorials i creant les nostres pròpies alternatives didàctiques
incorporant i compartint amb el nostre alumnat les noves troballes que fem al nostre propi
camí d’autoaprenentatge, en el meu cas, els fractals. |