To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2117/6470

Competencias profesionales para el Grado en Ingeniería Informática
Sánchez Carracedo, Fermín; Sancho Samsó, María Ribera; Botella López, Pere; García Almiñana, Jordi; Aluja Banet, Tomàs; Navarro Guerrero, Juan José; Balcázar Navarro, José Luis
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Arquitectura de Computadors; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria de Serveis i Sistemes d'Informació; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa; Universitat Politècnica de Catalunya. MPI - Modelització i Processament de la Informació; Universitat Politècnica de Catalunya. inSSIDE - integrated Software, Service, Information and Data Engineering; Universitat Politècnica de Catalunya. LIAM - Laboratori de Modelització i Anàlisi de la Informació; Universitat Politècnica de Catalunya. CAP - Grup de Computació d'Altes Prestacions; Universitat Politècnica de Catalunya. LARCA - Laboratori d'Algorísmia Relacional, Complexitat i Aprenentatge
Degrees in the EHEA (European Higher Education Area) must be designed based on professional skills, so that when the students finish their studies they become competent professionals in the labour market. In this paper we propose a weighted list of skills for a undergraduate degree in Informatics Engineering, classified into two groups: technical and generic. Technical skills are divided into five different itineraries:computer engineering, computer science, information systems, information technologies and software engineering. Los planes de Estudios del EEES (EspacioEuropeo de Educación Superior) deben ser diseñados a partir de competencias profesionales, de forma que al final de sus estudios el egresado se convierta en un profesional competente en el mercado laboral. En este artículo se propone una lista de competencias ponderada para un título de Grado en Ingeniería Informática clasificadas en dos grupos: transversales y técnicas. Dentro de las técnicas se definen cinco itinerarios distintos: computación, ingeniería de computadores, ingeniería delsoftware, sistemas de información y tecnologías de la Información.
Peer Reviewed
-Àrees temàtiques de la UPC::Informàtica
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge
-Computer science -- Study and teaching (Higher)
-Competency-based education
-Especialidades
-Itinerarios
-Professional skills
-Undergraduate degree in Informatics Engineering
-Undergraduate degree in computing
-Specialities
-ItinerariesCompetencias profesionales
-Grado en Ingeniería Informática
-Espai Europeu d'Educació Superior
-Competències professionals
Article - Published version
Book Part
IEEE, Sociedad de Educación: Capítulos Español, Portugués y Colombiano
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Sánchez Carracedo, Fermín; Climent Vilaró, Joan; Corbalán González, Julita; Fonseca Casas, Pau; García Almiñana, Jordi; Herrero Zaragoza, José Ramón; Llinàs Audet, Francisco Javier; Rodríguez Hontoria, Horacio; Sancho Samsó, María Ribera; Alier Forment, Marc; Cabré Garcia, José M.; López Álvarez, David
Sánchez Carracedo, Fermín; Climent Vilaró, Joan; Corbalán González, Julita; Fonseca Casas, Pau; García Almiñana, Jordi; Herrero Zaragoza, José Ramón; Rodríguez Hontoria, Horacio; Sancho Samsó, María Ribera
Dyrenfurth, Michael; Murphy, Mike; Bertoline, Gary; Herrick, Robert; Newton, Kathryne; O'Donnell, Gareth; McHale, Donal; Castell Ariño, Núria; Barceló Garcia, Miquel; Ferrer Balas, Dídac; Sancho Samsó, María Ribera; García Almiñana, Jordi
García Almiñana, Jordi; Sancho Samsó, María Ribera; Balas, Dídac; Barceló Garcia, Miquel; Dyrenfurth, Michael; Murphy, Mike; Bertoline, Gary; Herrick, Robert; Newton, Kathryne; O'Donnell, Gareth; McHale, Donal; Castell Ariño, Núria
Sánchez Carracedo, Fermín; García Almiñana, Jordi; López Álvarez, David; Alier Forment, Marc; Cabré Garcia, José M.; García García, Helena; Vidal López, Eva María
 

Coordination

 

Supporters