dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Gómez Val, Ricardo |
dc.contributor.author |
Aguirre Recio, Olga |
dc.date |
2013-06-27 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/21276 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents::Aprenentatge actiu |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents::Aprenentatge cooperatiu |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Formació professional |
dc.subject |
Technological innovations -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Formació Professional |
dc.subject |
Software |
dc.subject |
Scrum |
dc.subject |
Programació |
dc.subject |
Innovacions tecnològiques -- Educació secundària obligatòria |
dc.title |
Scrum: Una metodologia d’aprenentatge àgil |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Scrum és una metodologia de desenvolupament de software, que actualment s’utilitza a moltes empreses. És, bàsicament, un mètode de treball que estableix com ha de ser el procés (definint un conjunt d’eines, reunions i rols) per a portar a terme un projecte.
Aquest TFM proposa utilitzar Scrum com a metodologia d’aprenentatge cooperatiu aplicable al món educatiu, en concret, a les assignatures de programació dels Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) de la Formació Professional (FP).
Els objectius que es pretenen aconseguir a través de la proposta d’aquest TFM, són els següents:
- Facilitar els alumnes el procés d’aprenentatge de la programació, a través d’una metodologia basada en l’aprenentatge actiu.
- Augmentar la motivació dels alumnes en les assignatures de programació.
- Millorar la capacitat i aptituds dels alumnes per al treball cooperatiu i en equip.
- Millorar la capacitat dels alumnes per a planificar, organitzar i desenvolupar petits projectes de desenvolupament de software.
- Aconseguir, a la vegada, que els alumnes coneguin la metodologia SCRUM en si mateixa, donat que els hi resultarà d’ utilitat al món laboral.
En aquest TFM es presenta la metodologia Scrum i és fa una descripció de la mateixa. En paral·lel s’explica, de forma senzilla, de quina manera adaptar Scrum a un entorn docent. S’inclou la programació d’un nucli formatiu de l’assignatura de Fonament de Programació del CFGS de Sistemes de Telecomunicacions i Informàtics, utilitzant aquesta metodologia. A continuació s’analitzen alguns aspectes d’Scrum, originalment una metodologia pròpia del món professional, des d’una perspectiva educativa, incloent aspectes com l’aprenentatge cooperatiu o l’atenció a la diversitat. Un cop fet això, s’inclouen algunes referències trobades sobre experiències d’Scrum utilitzat en entorns educatius.
Finalment, es fa una valoració dels resultats que es podrien obtenir fent servir Scrum a les aules i s’exposen les conclusions d’aquest TFM. |