Abstract:
|
El fenomen i/o la qüestió del conflicte en l'escenari educatiu es un tema complex però alhora molt rellevant, per a les diferents problemàtiques socials, que afecten als sistemes educatius actualment. Aquest pot ser abordat des de diverses perspectives i se li afegeix la dificultat per a la seva identificació, anàlisi i valoració per a la seva bona resolució i/o gestió a través de les bones praxis, ja sigui a través de la mediació o d'altres intervencions de naturalesa similar. El conflicte en la IE es inherent a les relacions socials, manté una estreta relació amb la convivència entre tots els agents socials de la comunitat educativa (docents, alumnes, famílies, etc.). I, en funció de la
gestió del conflicte, es podran observar conseqüències en la salut, concretament en el benestar o malestar dels implicats. Galtung (2003), entre d'altres autors, aposta per una perspectiva positiva del conflicte, on aquest esdevé la força i el motiu per el canvi personal i social. Lederach (2000) assumeix que el conflicte suposa una interacció entre dos adversaris que competeixen per els seus interessos però que
necessiten de la cooperació per assolir acords, i serveix per el creixement personal.
Vinyamata (2005) ens diu que el conflicte es el motor i l'expressió de les relacions humanes. Per tant, podem dir que es tracta d'una vivència subjectiva o una
experiència dels implicats en les relacions humanes en un entorn determinat¿. Des
d¿una perspectiva positiva el conflicte, pot esdevenir un motiu o un estímul pel
benestar i la promoció de la salut, generant canvis socials i personals que es
corresponguin amb les aspiracions legitimes, però també pot esser una font de
malestar i d¿obstacles per el desenvolupament de la tasca educadora i de les relacions humanes i professionals saludables... |