Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2117/100383

A learning tool to develop sustainable projects
Sánchez Carracedo, Fermín; Cabré Garcia, José M.; Alier Forment, Marc; Vidal López, Eva María; López Álvarez, David; Martín Escofet, Carme; García Almiñana, Jordi
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Arquitectura de Computadors; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Organització d'Empreses; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria de Serveis i Sistemes d'Informació; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Electrònica; Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Universitat Politècnica de Catalunya. CAP - Grup de Computació d'Altes Prestacions; Universitat Politècnica de Catalunya. SUSHITOS - Grup de recerca en serveis per a tecnologies d'informació socials, ubiqües i humanístiques, i per a software lliure; Universitat Politècnica de Catalunya. EPIC - Energy Processing and Integrated Circuits; Universitat Politècnica de Catalunya. GPLN - Grup de Processament del Llenguatge Natural; Universitat Politècnica de Catalunya. CRAAX - Centre de Recerca d'Arquitectures Avançades de Xarxes
This paper presents a tool developed to help engineers to design and develop sustainable projects. The tool has been designed to introduce and evaluate the sustainability of engineering projects in general, but here we show its application to assess the final project of an engineering degree. This tool is a guide for students to introduce and estimate the sustainability of their projects, but it also helps teachers to assess them. The tool is based on the Socratic Methodology and consists of a matrix where each cell contains several questions that students must consider during the project development and which they must answer in their project report. A positive or negative mark is assigned to every cell, and the sum of all marks states the project sustainability. However, the result is not as simplistic as a final number, but a descriptive sustainability analysis where questions are answered and every mark justified. A pilot test with some students has obtained good results, but the first Final Degree Project using this methodology will be read in July 2016.
Peer Reviewed
-Àrees temàtiques de la UPC::Informàtica
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge
-Sustainable development -- Study and teaching (Higher)
-Computer science -- Study and teaching (Higher)
-Sustainability
-Engineering projects
-Final degree projects
-Desenvolupament sostenible -- Ensenyament universitari
-Informàtica -- Ensenyament Universitari
Artículo - Versión presentada
Objeto de conferencia
Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
         

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados

Otros documentos del mismo autor/a

Sánchez Carracedo, Fermín; García Almiñana, Jordi; Vidal López, Eva María; López Álvarez, David; Cabré Garcia, José M.; García García, Helena; Alier Forment, Marc; Martín Escofet, Carme
Sánchez Carracedo, Fermín; García Almiñana, Jordi; López Álvarez, David; Alier Forment, Marc; Cabré Garcia, José M.; García García, Helena; Vidal López, Eva María
García Almiñana, Jordi; García Gómez, Helena; López Álvarez, David; Sánchez Carracedo, Fermín; Vidal López, Eva María; Alier Forment, Marc; Cabré Garcia, José M.
López Álvarez, David; Sánchez Carracedo, Fermín; Vidal López, Eva María; Pegueroles Vallés, Josep R.; Alier Forment, Marc; Cabré Garcia, José M.; García Almiñana, Jordi; García, Helena
Cabré Garcia, José M.; Climent Vilaró, Joan; López Álvarez, David; Martín Escofet, Carme; Sánchez Carracedo, Fermín; Vidal López, Eva María