dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Matemàtiques |
dc.contributor |
Cors Iglesias, Josep Maria |
dc.contributor.author |
Marmi Soria, Gerard |
dc.date |
2017-07 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/112794 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica |
dc.subject |
Automobiles, Racing |
dc.subject |
Automòbils de competició -- Dinàmica |
dc.subject |
Automòbils de competició -- Ressorts i suspensió |
dc.title |
Càlcul, disseny, anàlisi i fabricació d'un sistema de suspensió per a un Formula Student |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Accèssit del Premi Domènec Valero 2017 |
dc.description.abstract |
Aquest projecte pretén documentar tot el que ha suposat dur a terme el disseny, l’anàlisi i la fabricació del components que integra el sistema de suspensió del DYN-02, el segon vehicle que l’equip de Formula Student que existeix a la universitat, Dynamics UPC Manresa, presentarà a una competició oficial, en concret, a la Formula Student Spain 2017, la qual es celebrarà durant l’últim cap de setmana d’agost de l’any 2017.
La finalitat de documentar tota la feina feta durant l’actual temporada dins del departament de dinàmica de l’equip i en concret amb el desenvolupament del nou sistema de suspensió és garantir que els futurs membres de l’equip que treballin en aquests aspectes tinguin una base sòlida des d’on començar a treballar i sobretot que no es cometin els errors que s’hagin comès en temporades anteriors.
Després de viure la competició de Montmeló l’any 2016 es decideix donar una rellevància molt important durant la temporada actual a l’anàlisi i la justificació numèrica i enginyeril de totes les decisions, ja que aquest és l’aspecte on vàrem tenir més mancances durant la temporada anterior. És per això que es decideix també donar una certa rellevància a la matemàtica que hi ha enmig d’un procés de disseny i d’anàlisi durant tot el treball, passant per models matemàtics, resolució algebraica de sistemes o construcció de simulacions que incloguin mètodes numèrics per ajudar-nos a comprendre i preveure quin és el comportament que tindrà el sistema que estem analitzant.
La primera part del treball consisteix en desenvolupar un model matemàtic de la suspensió del nostre vehicle, es vol veure fins on es pot arribar amb mètodes algebraics i quines eines numèriques podem fer servir per construir un simulador per a sistemes de suspensió (i extrapolable a models semblants al nostre) que incloguin una funció definida a trossos en algun dels paràmetres de les equacions.
La segona part del treball consisteix en calcular les forces externes que actuen sobre el vehicle, començant per situar el centre de gravetat del vehicle i seguidament calculant les càrregues que es desenvolupen a les rodes en les situacions més crítiques que el vehicle es pot trobar a la competició. A continuació i a partir dels valors que s’obtinguin en aquests càlculs es procedirà a dimensionar el sistema de suspensió en general i alguns components d’aquest, trobant l’equilibri entre la fiabilitat i la lleugeresa.
Finalment, a les conclusions valorarem les solucions i camins triats aquesta temporada i es proposaran futures línies de treball per a seguir millorant i optimitzant el sistema de suspensió del vehicle. |
dc.description.abstract |
Award-winning |