Title:
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Bases teóricas de la intervención socioeducativa de los técnicos de juventud = Theoretical bases of the socioeducational intervention of youth technicians = Bases théoriques de l’intervention socio-éducative des techniciens de jeunesse
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Author:
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Monseny Martínez, Myrte; Úcar, Xavier
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Abstract:
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This article aims to deepen in the educational dimension of youth policies as
well as in pedagogical professionals who develop it: the youth technicians. That is
why we present the findings of recent study developed in the doctoral program «Education
and Society» at the uab, which analyzes the application of these policies in the
Girona area during the last legislature, through the prism innovative and integrative
theoretical framework that combines different perspectives directly linked to youth
policy and more specifically to the definition that makes them in the National Youth
Plan of Catalonia. These theoretical perspectives are: the biographical approach
(Casal et al., 2006); the theory of communities of practice (Wenger, 2001); and the
perspective of young-adult partnership, also known as adult as allies (Checkoway,
1996). This analysis is allowing us to build theoretical and practical bases for the
guidance of the intervention of technicians, expanding their conceptual referents,
and recognition of their work, aiming to improve the deployment a positive impact
on young people themselves |
Abstract:
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Cet article a pour finalité pénétrer dans la dimension éducative des politiques de
jeunesse ainsi que dans le travail pédagogique que ses professionnels développent.
C’est par cela qu’ici se présentent les conclusions de l’étude récemment développé
dans le cadre du programme de doctorat «Éducation et Société» de l’uab, dans
laquelle est analysé l’application de ces politiques dans les comarques de Gérone
pendant la législature passé, sous le prisme innovateur et intégrateur d’un cadre théorique
qu’il ensemble les différentes perspectives directement liés aux politiques de
jeunesse et plus concrètement –la définition qui est faite d’elles dans le Plan National
de Jeunesse de la Catalogne. Cette analyse est celui qui nous permet de construire
quelques bases théoriques-pratiques pour l’orientation de l’intervention des techniciens,
en agrandissant ses référents conceptuels, ainsi que la reconnaissance de son travail, en aspirant à ce qu’une meilleure intervention répercute positivement sur les
propres jeunes hommes |
Abstract:
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Este artículo tiene como finalidad ahondar en la dimensión educativa de las
políticas de juventud así como en la tarea pedagógica que desarrollan los profesionales
que las aplican: los técnicos de juventud. Es por ello que aquí se presentan el
diseño y las conclusiones del reciente estudio desarrollado en el marco del programa
de doctorado «Educación y Sociedad» de la uab, en que se analiza la aplicación de
estas políticas en las comarcas gerundenses durante la pasada legislatura, bajo el
prisma innovador e integrador de un marco teórico que aúna diferentes perspectivas directamente vinculadas a las políticas juveniles y más concretamente a la definición
que se hace de ellas en el Plan Nacional de Juventud de Cataluña. Estas perspectivas
teóricas son: el enfoque biografista (Casal y otros, 2006); la teoría de las comunidades
de práctica (Wenger, 2001); y la perspectiva del partenariado adultos-jóvenes,
también denominada adultos como aliados (Checkoway, 1996). Dicho análisis es
el que nos permite construir unas bases teórico-prácticas para la orientación de la
intervención de los técnicos, ampliando sus referentes conceptuales, así como el
reconocimiento de su tarea, aspirando a que una mejor intervención repercuta positivamente
en los propios jóvenes |
Subject(s):
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-Educació no-formal -Non-formal education -Pedagogia social -Tècnics de joventut -Youth workers -Comunitats de pràctica -Communities of practice |
Rights:
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Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Document type:
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Article Article - Published version |
Published by:
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Universidad de Salamanca
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