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Application of lean management to the tourism, hotel and/or restaurant sector
Crespo Guillermo, Cristina
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Organització d'Empreses; Abad Pequeño, Severino
[ANGLÈS] In this work it is reflected how the Lean Management methodology can be applied and favoured for companies dedicated to the restaurant sector. The organizational and management difficulties of this type of business are explained, current problems are identified and improvement solutions are provided through the implementation of different Lean tools. The aim is to bring this management model born in the industries closer to smaller companies such as the catering industry. The first part of the work explains the structure to be followed and the motivation that led to it. The following is a brief introduction to the world of catering to find out how these businesses work and how they evolve. It also presents the Lean Management model and the tools and concepts that will be applied in the rest of the work. In the second and third part of the work there is a description of the environment, the state of the sector and the restaurant is made as a practical case study. From the application of Lean tools, inefficiencies in the service are identified and solutions for improvement are proposed. In addition, a study has been made of the actual data collected during the project and improvements have been proposed in both the methodology and the organisation of work and workers. Finally, some conclusions have been drawn that attempted to provide value and demonstrate the viability of the proposals applied to our business and to businesses with similar characteristics.
[CASTELLÀ] En este trabajo se refleja como la metodología de la Gestión Lean puede ser aplicada y favorecedora para las empresas dedicadas al sector de la restauración. Se exponen las dificultades organizativas y de gestión de este tipo de negocios, se identifican los problemas actuales y se aportan soluciones de mejora a partir de la implementación de diferentes herramientas Lean. Se pretende acercar este modelo de gestión nacido en las industrias a empresas más pequeñas como es la de restauración. En la primera parte del trabajo se explica la estructura que se va a seguir y la motivación que ha llevado a realizar-lo. Seguidamente se hace una pequeña introducción al mundo de la restauración para saber cómo funcionan estos negocios y su evolución. También se presenta el modelo de Gestión Lean y las herramientas y conceptos que se aplicaran en el resto del trabajo. En la segunda y tercera parte del trabajo se hace una descripción del entorno, el estado del sector y del restaurante de estudio. A partir de la aplicación de herramientas Lean se identifican ineficiencias en el servicio y se proponen soluciones para mejorar. Además, se ha hecho un estudio de los datos reales recopilados durante el proyecto y se han propuesto mejoras tanto en la metodología como en la organización del trabajo y de los trabajadores. Finalmente, se han extraído algunas conclusiones que intentan aportar valor y demostrar la viabilidad de las propuestas aplicadas a nuestro negocio y a empresas de características similares.
-Àrees temàtiques de la UPC::Economia i organització d'empreses::Direcció d'operacions
-Lean manufacturing -- Management
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Universitat Politècnica de Catalunya
         

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