Use this identifier to quote or link this document: http://hdl.handle.net/2072/527534

Governing the Media: Web Analytics in Spanish Newsrooms
Governant els mitjans: l’analítica web a les redaccions espanyoles
Justel Vázquez, Santiago; Micó, Josep-Lluís; Ordeix Rigo, Enric
Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna
The arrival of the Internet forced the media to transform its traditional business model and has revolutionized journalism with an “explosion” of new techniques, tools, assumptions and expectations (Anderson et al., 2014). Among these is endless web analytics data (Kaushik, 2010), the statistics and charts obtained from the interaction of the readership with news websites. Web analytics have vastly increased the availability of information about what each newspaper’s audience is like, and in some cases this has resulted in journalism that is less focused on hard news (Tandoc, 2014; Justel et al., 2016) and more concerned with increasing the number of visitors to the publication’s website.The current study is based on eleven in-depth interviews carried out with journalists holding a range of different positions (from editors to writers to web analysts) within the newsrooms of Catalonia’s main newspapers. The conversations held with these professionals confirm that web analytics data occupy a central place in newsrooms and that they are mainly employed from a quantitative and not a qualitative perspective. For the newspapers analyzed, metrics such as the number of visitors each news item obtains or the number of unique users are still more influential than other parameters, such as the duration of time spent reading a webpage.
L’arribada d’internet va obligar els mitjans a transformar el seu model de negoci i va revolucionar el periodisme amb una “explosió” de noves tècniques, eines i expectatives (Anderson et al., 2014). Entre aquestes s’inclouen les dades d’analítica web (Kaushik, 2010), les estadístiques i gràfics obtinguts de la interacció dels lectors amb les webs dels mitjans. L’analítica web ha augmentat de gran manera la disponibilitat d’informació sobre com és l’audiència de cada diari, la qual cosa ha resultat, en alguns casos, en un periodisme que està menys enfocat a les notícies dures (Tandoc, 2014; Justel et al., 2016) i més preocupat per augmentar el seu nombre de visitants. La investigació actual es basa en onze entrevistes en profunditat a periodistes que cobreixen diferents posicions (des de director fins a redactor o analista web) dins de les redaccions dels principals diaris de Catalunya. Les converses mantingudes amb aquests professionals confirmen que les dades d’anàlisi web ocupen un lloc central a les sales de redacció i que s’utilitzen sobretot des d’una perspectiva quantitativa i no qualitativa. El nombre de visitants que obté cada notícia, o el nombre d’usuaris únics, per als diaris analitzats, segueixen sent mètriques més influents que altres paràmetres, com la durada de la lectura d’una pàgina web.
2018
070 - Diaris. Premsa. Periodisme. Ciències de la informació
Periodisme
Públic
Estadística
Premsa
© Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna – URL. Tots els drets reservats
14 p.
Article
Article - Published version
Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna
Trípodos, núm. 42, 2018
         

Full text files in this document

Files Size Format
Governing the media_Tripodos42_2018.pdf 159.8 KB PDF

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Sànchez Marín, Guillem; Micó, Josep-Lluís; Justel Vázquez, Santiago
Justel Vázquez, Santiago; Laferrara, Valentina; De Blasio, Emiliana; Micó, Josep-Lluís
Botey López, Jordi; Fondevila i Gascón, Joan Francesc; Ordeix Rigo, Enric; Rom Rodríguez, Josep A.
Botey López, Jordi; Fondevila i Gascón, Joan Francesc; Ordeix Rigo, Enric; Rom Rodríguez, Josep
 

Coordination

 

Supporters