Use this identifier to quote or link this document: http://hdl.handle.net/2072/374802

Las cuerdas del violín barroco
Vilar Segura, Víctor
Escola Superior de Música de Catalunya; Poletti, Paul
Las cuerdas son un elemento clave para la práctica histórica del violín. Sin embargo, no ha sobrevivido ninguna a nuestros días, por lo es necesaria una investigación interdisciplinar para conocer cómo hubieran podido ser. En este trabajo presento un estado de la cuestión que refleja todo lo que he podido aprender de los diferentes estudios que se han realizado al respecto. En primer lugar, expongo la problemática de la interpretación organológica y sus diferentes postulados. Prosigo con un resumen de aquellos aspectos de la física que he juzgado relevantes en referencia a las cuerdas del violín. Finalmente describo cuanto he podido leer de los investigadores sobre los tipos de cuerda, su proceso de fabricación, calibres, tensiones, etc. Pese a todo lo aprendido, concluyo constatando la imposibilidad de conocer cómo fueron las cuerdas del pasado, pues nunca lo sabremos con certeza. Sin embargo, intentar acercarnos a este utópico conocimiento es requisito y muestra de compromiso como intérpretes de la música histórica.
Les cordes són un element clau per a la pràctica històrica del violí. Malgrat això, no ha sobreviscut cap als nostres dies, pel que és necessària una investigació interdisciplinària per a conèixer com haurien pogut arribar a ser. En aquest treball presento un estat de la qüestió que reflexa tot allò que he pogut aprendre dels diferents estudis que s'han realitzat al respecte. En primer lloc, exposo la problemàtica de la interpretació organològica i els seus diferents postulats. Prossegueixo amb un resum d'aquells aspectes de la física que m'han semblat rellevants en referència a les cordes del violí. Finalment descric tot el que he pogut llegir dels investigadors sobre els tipus de cordes, llur procés de fabricació, gruixos, tensions, etc. Malgrat tot l'aprés, concloc constatant la impossibilitat de conèixer com van ser les cordes del passat, ja que mai ho sabrem amb certesa. Tot i això, el fet d'intentar apropar-nos a aquest utòpic coneixement es requisit i mostra de compromís com a intèrprets de la música històrica.
Strings are a fundamental part of the historical violin performance. However, none of them has survived to the present, so an interdisciplinary investigation is necessary just to know a little about them. In this work I present a state of the question that shows all I’ve been able to learn from the different studies done. First, I expose the organology interpretation problems, and its different positions. Then I summarise the physical aspects I considered relevant to violin strings. Finally, I describe all I could read from the different kind of strings, manufacturing process, gauges, tensions, etc. Despite all I’ve learnt, I conclude constating that It’s actually impossible to certainly know how early strings were, it’s impossible to check it. Nevertheless, trying to approach to this utopic knowledge is a requisite and a commitment demonstration as historically informed musicians.
2019-06
78 - Música
Violí -- Construcció
Cordes -- Fabricació
Violí -- Història
Violí, Música per a -- Interpretació (Fraseig, dinàmica, etc.)
Instruments de corda fregada
Pràctica de l'execució (Música) -- S. XVII
Pràctica de l'execució (Música) -- S. XVIII
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
84 p.
Bachelor Thesis
         

Full text files in this document

Files Size Format Description
TFG Víctor Vilar Segura.pdf 1.491 MB PDF Treball fi de grau

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters