Abstract:
|
Des de fa vint-i-quatre anys ja el Seminari de Cinema Formatiu del Grup GIAD va
organitzant puntualment l’habitual Setmana del Cinema Formatiu amb una temàtica
diferent a cada nova edició. Els temes que han anat passant per les diverses setmanes
han contemplat enfocaments variats del fet educatiu i social. Per posar alguns exemples
més recents l’educació lliure i de la llibertat, la prevenció de la violència i de la tracta de
persones, l’adversitat i la resiliència, fins i tot l’educació artística, entre altres. La
temàtica científica en el món educatiu ha estat present en edicions que contemplaven
específicament la protecció de la natura, l’ecoformació i la sostenibilitat. Aquesta última
no fa gaire.
La setmana que presentem aquest any 2018 presenta des de punts de vista i films
diversos una altra qüestió enfocada al desenvolupament de l’esperit científic en general
i matemàtic en particular. L’educació del rigor i l’esforç a la recerca i a la formació, al
costat del desvetllament de l’esperit crític, de l’enginy i la creativitat constitueixen punts
en què incideixen les pel·lícules triades. S’ha parlat molt i és del tot necessari insistir-hi
encara més, de l’analfabetisme funcional, de la manca de coneixements i valors
humanístics. Pero hi ha un altre analfabetisme: aquella manca de coneixements –i
d’interès- per entendre la ciència, el món natural que ens envolta. Per al progrés humà
i per a la formació integral dels joves interessa molt combatre aquest tipus alternatiu
d’analfabetisme, igual que l’analfabetisme digital.
Les ciències comprenen un conjunt de mètodes i tècniques de raonament que permeten
obtenir i organitzar coneixements sobre fets reals que apareixen accessibles a diferents
observadors. El pensament és un procés interior que és producte de la ment, de
l’activitat intel·lectual. Hi ha un pensament quotidià i un de científic que té
característiques pròpies basades en un major rigor, sistematicitat, intencionalitat i
sobretot nivells d’objectivitat, d’abstracció i de profunditat superiors... |