To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/60112

Dones i transmissió lingüística en llars d'origen immigrant. Impactes, reptes i oportunitats;
Women and language transmission in immigrant households. Impacts, challenges and opportunities
Sanvicén, Paquita
És reconegut que les pràctiques lingüístiques en el context familiar tenen un paper clau perquè una llengua sigui o no transmesa de pares a fills. En les llars d’origen immigrant amb infants i joves escolaritzats en català, la reproducció d’aquesta llengua va vinculada al grau de competència educativa i lingüística que tinguin els progenitors. Aquest article reflexiona sobre el rol matern en aquest escenari lingüístic. Alhora, s’aproxima a les problemàtiques vivencials que afecten mares i fills quan elles no entenen ni parlen català o quan persisteixen dificultats de comprensió no resoltes. Les dades són el resultat d’un estudi de cas sobre una mostra reduïda de mares i filles. Les participants són dotze nordafricanes i llatinoamericanes assentades a Lleida de fa gairebé una dècada o més, de diversos perfils formatius i coneixements de català. Quatre són mares que intenten desenvolupar el seu projecte personal. Les vuit restants són noies acabades d’entrar a la universitat i les mares respectives. Els resultats, recollits a partir d’un qüestionari de preguntes obertes, evidencien la necessitat d’investigar i identificar els condicionants i problemàtiques resultants de poder utilitzar o no el català. Constaten el paper decisiu de les mares i del domini que tinguin del català en el fet que aquest sigui, o no, usat i transmès de casa als joves. Alhora, les joves informants aporten arguments útils per tal que les mares d’origen immigrant sense motivació s’interessin per aprendre’l. It is acknowledged that linguistic practices within the family context are a key factor for language transmission (or non-transmission) from parents to children. In immigrant households with children and young people schooled in Catalan, the daily use of the language is linked to the degree of education and linguistic competence of the parents. This article reflects on the role of the mother figure in this linguistic scenario. At the same time, it tackles the experiential issues that affect mothers and children when they do not understand or speak Catalan or when comprehension difficulties remain unresolved. The data are the result of a case study on a small sample of mothers and daughters. The participants are twelve North African and Moroccan women who moved to Lleida more than a decade ago. They have different educational profiles and diverse commands and knowledge of Catalan. Four of them are mothers who are trying to develop their personal project. The remaining eight are young women newly entering college and their mothers. The results, obtained through an open-ended questionnaire, highlight the need to investigate and identify the constraints around, and the resulting problems of, being able or not to use Catalan. In addition, they confirm the crucial role of mothers and of their command of Catalan on the use of this language at home and its transmission to young people in the family context. The informants also provide useful arguments to convince unmotivated immigrant mothers to learn the language.
-Dones d'origen immigrant
-Sociologia del llenguatge
-Transmissió lingüística
-Filles de famílies d'origen immigrant
-Dones immigrants
-Lingüística
-Sociologia
-Women immigrants
-Linguistics
-Sociology
cc-by-nc-nd (c) Sanvicén, Paquita, 2017
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
Article
Article - Published version
Institut d´Estudis Catalans
         

Full text files in this document

Files Size Format View
025623.pdf 485.7 KB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters