Notes:
|
Aquest projecte amb el nom “Disseny i estudi preliminar d’una llanta de CFRP” és una
primera introducció al disseny i validació d’un component de l’automòbil abans de ser
prototipat. Per tal de dur a terme aquest fet primerament s’ha desenvolupat un disseny
que compleixi amb tota la normativa involucrada en el disseny de llantes per automòbils.
Tanmateix però el projecte no es delimita al disseny, ja que s’estudia les millores en
relació pes-rigidesa que pot portar la utilització de fibra de carboni en comptes d’aliatges
lleugers de l’alumini, això implica una sèrie de factors que limiten el disseny com són els
gruixos i espessors de la llanta.
La fibra de carboni si no s’intercala convenientment, no actua de manera isòtrop i per tant
els esforços suportats en una direcció concreta poden fer fallar l’element estudiat. Així
doncs es comenta la col·locació de capes de fibres de carboni segons l’orientació de les
fibres per poder considerar el material isòtrop i poder realitzar una primera aproximació
de càlcul de tensions equivalents i deformacions mitjançant el software paramètric PTC
Creo Simulate.
Aquests càlculs són derivats d’una sèrie d’assaigs que ha de superar una llanta per tal de
poder ser homologada i per tant s’ha modelitzat l’assaig per dur a terme els càlculs
esmentats.
Remarcar que els resultats són molt satisfactoris, ja que s’ha aconseguit que la llanta
superi amb un gran marge tots els assaigs, a més de resultar un 38% més lleugera que una
realitzada amb un aliatge convencional.
En l’aspecte de resistència també s’han assolit uns grans resultats, ja que en tots assaigs
realitzats mitjançant un anàlisi d’elements finits, la tensió màxima equivalent de Von
Misses no superava mai el 44% de la tensió màxima admesa pel material segons la seva
fitxa tècnica. Aquests resultats però no poden substituir un assaig real en les condicions
descrites en la norma, però si indiquen les directrius a seguir en cas de falla estructural de
l’element estudiat. |