Notas:
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The aim of this study was to examine the relationship between motor and emotional competencies in physical education students produced by different sporting games classified into four domains of motor action (psychomotor, co-operation, opposition, and co-operation/ opposition). The sample was composed of 357 students (155 female and 202 male) from three universities: Barcelona and Lleida in Spain, and Coimbra in Portugal. Through a quasi-experimental study, the students indicated the intensity felt for thirteen positive, negative, and ambiguous emotions on a questionnaire after playing games. The 37,128 observations were analysed using a model based on generalised estimating equations (GEE), Gaussian family, identity link, and exchangeable correlation. The emotions varied notably between the sociomotor competencies (cooperation, opposition and cooperation/opposition) and the psychomotor ones. This research confirmed the key role that games can play when it comes to teaching motor and emotional competencies to university students.
El objetivo de este estudio fue examinar la relación
entre las competencias motrices y emocionales
en estudiantes de educación física producidas por
diferentes juegos deportivos clasificados en cuatro
dominios de acción motriz (psicomotor, cooperación,
oposición y cooperación/oposición).
La muestra estuvo constituida por 357 estudiantes
(155 chicas y 202 chicos) de tres universidades:
Barcelona y Lleida en España, y Coimbra en Portugal.
A través de un estudio cuasi-experimental los
estudiantes indicaban en un cuestionario, una vez
realizado cada juego, la intensidad que sintieron en
trece emociones positivas,negativas y ambiguas. Las
37.128 observaciones registradas se analizaron usando
un modelo basado en ecuaciones de estimación
generalizadas (GEE), familia Gaussian, enlace identidad
y correlación intercambiable.
Las emociones variaron notablemente entre las
competencias sociomotrices (dominios cooperación,
oposición y cooperación/oposición) y los juegos
psicomotores. Esta investigación confirma el papel
relevante de los juegos cuando se trata de enseñar
competencias motrices y emocionales en estudiantes
universitarios.
We gratefully acknowledge the support of the Spanish government (Dirección General de Investigación,
Ministerio de Ciencia e Innovación) project Perspectiva
de género en las emociones suscitadas por los Juegos deportivos psicomotores y de cooperación [Grant number
DEP2010-21626-C03-01]; project Perspectiva de género en las emociones suscitadas por los Juegos deportivos de cooperación-oposición [Grant number DEP2010-
21626-C03-02]; project Perspectiva de género en
las emociones suscitadas por los Juegos deportivos de
oposición [Grant number DEP2010-21626-C03-03].
We likewise gratefully acknowledge the support of the
Catalan government project Sporting games and emotions (AGAUR-INEFC) [Grant number 2009SGR1404;
VCP/3346/2009]. |